ایران

یکی نمایندگان تهران: مذاکرات هسته‌ای در دولت رئیسی ادامه خواهد یافت

اخیرا انتشار فایل درگیری لفظی علی خامنه ای و هاشمی رفسنجانی بر سر مذاکره با آمریکا بر این شائبه دامن زده بود که رهبر جمهوری اسلامی، پایان مذاکرات وین را در دستور کار دارد.

اما اکنون یک نماینده تهران در مجلس گفته است مذاکرات هسته‌ای در دولت ابراهیم رئیسی ادامه خواهد یافت و «بحث اینکه مذاکره ادامه پیدا نکند، مطرح نیست».

اسماعیل کوثری که سابقه فرماندهی در بخش‌های مختلف سپاه پاسداران  را دارد، در گفت‌وگویی که روز یک‌شنبه، ۲۴ مرداد، در سایت عصر ایران منتشر شده، تاکید کرده است که دولت آمریکا نباید در مذاکرات «پافشاری‌های بیخود» داشته باشد و «اگر قرار است ما موشک نداشته باشیم، آنها هم نباید داشته باشند».

تاکنون شش دور از مذاکرات احیای برجام در وین پایتخت اتریش انجام شده است و مشخص نیست دور هفتم مذاکرات چه زمانی برگزار می‌شود و رویکرد دولت ایران در دور جدید مذاکرات چه خواهد بود.

ابراهیم رئیسی، رئيس جمهور ایران، در سخنرانی مراسم تحلیف خود در مجلس گفت که از هر طرح دیپلماتیک که باعث لغو تحریم‌ها شود، استقبال خواهد کرد.

مقام‌های اروپایی پس از دیداری که هفته پیش حسین امیرعبداللهیان، «وزیر خارجه پیشنهادی» دولت ابراهیم رئیسی با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا داشت، می‌گویند ایرانی‌ها نه فقط خواستار بازگشت «هر چه سریع‌تر» به مذاکرات وین هستند، بلکه مایلند مذاکرات این‌بار به توافق نهایی بیانجامد.

کشورهای حاضر در توافق برجام یعنی روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین در مذاکره برای احیای برجام در وین با ایران حضور دارند. آمریکا نیز در این مذاکرات به صورت غیرمستقیم حضور دارد. این مذاکرات با هدف بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود، اما اختلافات دو طرف همچنان پابرجاست.

ایران بارها به نتیجه رسیدن این مذاکرات و احیای توافق هسته‌ای و شروع اقدامات جبرانی را منوط به بازگشت آمریکا به تعهدات ذیل برجام عنوان کرده است.

اخیرا روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» گزارش کرد که اعضای هیأت آمریکایی به ریاست «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا در دیدار با همتایان خود گفته‌اند که فکر نمی‌کنند که برجام احیا شود.

دکمه بازگشت به بالا