ایران

بازداشت وکلا و فعالانی “که قصد داشتند از خامنه ای شکایت کنند”

به نوشته پایگاه خبری-تحلیلی امتداد، جمعی از وکلای دادگستری و فعالان مدنی از جمله مهدی محمودیان و مصطفی نیلی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

آرش کیخسروی، لیلا حیدری، محمدرضا فقیهی و مریم فراافراز نیز در میان بازداشت‌شدگان هستند.

تلوزیون ایران اینترنشنال به نقل از منابع خود در این مورد نوشته است، این گروه از فعالان مدنی و وکلای دادگستری قصد داشتند تا از علی خامنه‌ای و اعضای ستاد ملی کرونا به دلیل «اهمال در انجام وظیفه که منجر به کشته شدن هزاران ایرانی شده» شکایت کنند.

سعید دهقان، وکیل و حقوق‌دان در این‌باره بازداشت پنج وکیل و دو فعال مدنی در تهران در صفحه توییتر خود نوشت: «کاش حدسم غلط باشد و اين بازداشت به تدارک حقوقی دوستان برای شکایت علیه مقامات مسئول در فاجعه كرونا مربوط نباشد» ولی «بازداشت پیش از ثبت یک شکایت، نشانه وحشت فزاینده از دادخواهی است.»

بازداشت وکلا و فعالان حقوق بشر در جمهوری اسلامی سابقه بسیار دارد و وکلایی چون محمد سیف‌زاده، عبدالفتاح سلطانی، ناصر زرافشان، نسرین ستوده و محمد نجفی از جمله وکلا مدافع حقوق بشر هستند هستند که علاوه بر بازداشت، با احکام دادگاه انقلاب سال‌های زندانی شده‌اند.

با این حال بازداشت دسته‌جمعی وکلا در چند سال اخیر اوج گرفته است و پیشتر در سال ۹۷ نیز شماری از وکلا از جمله فرخ فروزان، پیام درفشان، امیر سالار داوودی و هدی عمید به طور همزمان و در جریان موج بازداشت وکلا، از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای ماه‌ها بازداشت شدند.

ابراهیم رئیسی و غلامحسین محسنی اژه‌ای که اکنون بر کرسی ریاست جمهوری و ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی تکیه زده‌اند از جمله مقام‌های قضایی‌امنیتی جمهوری اسلامی هستند که در دوره مدیرت ارشد خود در قوه قضاییه جمهوری اسلامی اقدامات گسترده‌ای برای فشار و بازداشت و محاکمه وکلای مدافع حقوق بشر و همچنین تضعیف بیش از پیش نهاد وکلایت از جمله کانون وکلای دادگستری انجام داده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا