پزشکی و سلامت

رییس شورای‌عالی سازمان نظام ‌پزشکی: اصرار بر تولید واکسن داخلی کرونا باعث بوجود آمدن فاجعه شد

مصطفی معین، رییس شورای‌عالی سازمان نظام ‌پزشکی ایران، در گفتگو با سایت مدارا که امروز منتشر شد با بیان اینکه اصرار بر تولید واکسن داخلی کرونا باعث بوجود آمدن فاجعه گفت که «مجوز دادن به واکسن تولید داخل بدون طی مراحل کارآزمایی» صورت گرفته است.

مصطفی معین اظهار داشت: «علیرغم توصیه های راهبردی سازمان بهداشت جهانی، آنها [وزارت بهداشت] عملکردی غیر شفاف داشته اند و علیرغم درخواست مکرر سازمان نظام پزشکی حتی اجازه حضور نماینده ای از نظام پزشکی و یا نماینده ای از سوی انجمن های علمی کشور در ستاد ملی و یا در شوراهای تصمیم گیرنده وزارت بهداشت داده نشد.»

رییس شورای‌عالی سازمان نظام ‌پزشکی همچنین تاکید کرد: «حتی در زمان تحریم اقتصادی کنونی اینگونه نیست که تامین بودجه خرید واکسن برای کشورمان چندان دشوار و یا امکان‌پذیر نباشد.»

وی افزود: «خواسته اند که محصولات چندین خط تولید واکسن داخلی، رقیب خارجی نداشته باشد. چون هرچند سرمایه گذاری اولیه تولید واکسن از بودجه دولتی است ولی پولی شدن آن هم می تواند در دستور کار قرار گیرد. گرچه هم میزان سرمایه گذاری تولید و هم قیمت مطرح شده برای محصول داخلی بسیار بیشتر از واکسن خارجی است.  »

هفته گذشته نیزعلیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران آشکارا از عملکرد وزارت بهداشت و اشتباهات این وزارتخانه در مبارزه با کرونا انتقاد کرد و گفت: «ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم. در حالی که این پول را باید خرج واکسن می کردیم.»

او افزود: «وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند، ما به جای مشورت با آن ها مدام از آن ها می خواستیم در رسانه ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمارهای مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.»

زالی در بخش دیگری گفت: «سفیران ما در کشورهای خارجی به دنبال تأمین واکسن نبودند، با سفیر ژاپن صحبت کردم گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است، این چه دیپلماسی است؟»

طبق گزارش های رسیده از تهران، دیروز با ثبت ۳۹۰ فوتی رکورد ۵۱ ساله مرگ در تهران شکست شد.

دکمه بازگشت به بالا