ایران

آمریکا شبکه واسطه‌ای فروش قاچاقی محصولات پتروشیمی ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۲۲ مردادماه شبکه‌ای از واسطه‌های فروش نفت ایران را مورد تحریم قرار داد.

پیش از این گزارش‌هایی از برنامه دولت جو بایدن برای جلوگیری از فروش نفت ایران به چین توسط دلال‌ها جهت فشار به جمهوری اسلامی برای بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای منتشر شده بود.

خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است افراد و شرکت‌هایی را که به صورت یک شبکه در حال قاچاق نفت در حمایت از نیروهای قدس سپاه پاسداران بوده‌اند، به لیست سیاه خود اضافه کرده است.

بنابر اعلام وبسایت وزارت خزانه‌داری آمریکا، یک کارگزار عمانی به نام محمود رشید عمور الحبسی با همکاری سپاه پاسداران، از طریق شرکت‌های خود اقدام به فروش و ارسال نفت ایران به مشتریان خارجی می‌کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود نوشت: «نیروی قدس سپاه پاسداران درآمدهای حاصل از فروش محصولات پتروشیمی ایران را به هزینه مردم این کشور صرف حمایت از فعالیت‌های مخرب می‌کند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به تحریم اعضای یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت حامی سپاه قدس، در حساب توییتر خود نوشت: «ما به افشاگری و اختلال در فعالیت‌های حامیان نیروی قدس ادامه خواهیم داد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا با اشاره به اینکه فروش محصولات پتروشیمی ایران از طریق واسطه‌های خارجی انجام می‌شود، گفت که شرکت‌های مرتبط با آقای الحبسی در همکاری با مقام‌های نیروی قدس سپاه پاسداران، از جمله رستم قاسمی، گزینه ابراهیم رییسی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، در فروش نفت ایران واسطه‌گری می‌کردند.

همچنین دو شهروند کوبا به همراه یک شرکت نفتی این کشور نیز در رابطه با شبکه دلالان قاچاق‌کننده نفت ایران به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

طبق این بیانیه، شرکت‌های نمر اینترنشنال مستقر در عمان و رومانی، شرکت تجارت پتروشیمی اوربیت مستقر در عمان و شرکت مریتایم بریوری ثبت شده در لیبریا به دلیل انجام این فعالیت ها تحت تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند.

بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، در مورد افراد و شرکت‌هایی که تحت تحریم‌ قرار گرفته‌اند، کلیه دارایی‌ها و سود ناشی از آنها مسدود شده و شهروندان آمریکا حق معامله با آنها را ندارند.

دکمه بازگشت به بالا