ایران

دادستان سوئد: حمید نوری در اعدام چهار هزار زندانى در دهه ۶۰ نقش داشته است

دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید نوری، دادیار سابق در قوه قضائیه جمهوری اسلامی، که به دست‌داشتن در اعدام‌های فله‌ای سال ۶۷ متهم است روز سه‌شنبه، ۱۹ مردادماه، در سوئد انجام شد. آقای نوری نزدیک به دو سال است که در سوئد در بازداشت به‌ سر می‌برد.

در نخستین جلسه رسیدگی به اتهام‌های او، کیفرخواست دادستانی سوئد علیه آقای نوری در دادگاه استکهلم خوانده شد.

دادستانی سوئد می‌گوید در حالی که حمید نوری متهم به انجام مستقیم هیچ‌یک از قتل‌ها نیست، اما در «صدور احکام اعدام، آوردن زندانیان به اتاق اعدام و کمک به دادستان‌ها برای جمع‌آوری اسامی زندانیان» مشارکت داشته است.

در متن کیفر خواست که پیشتر تحویل دادگاه سوئد شده بود، گفته شد که حمید نوری در فاصله مرداد و شهریور ۶۷، هنگام کشتار جمعی زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج، دادیار و دستیار معاون دادستان وقت، محمد مقیسه (با نام مستعار ناصریان) بوده است.

حمید نوری که گزارش شده «با نام مستعار حمید عباسی، دادیار سابق در قوه قضائیه جمهوری اسلامی بوده» آبان‌ماه سال ۹۸ با حکم دادگاهی در سوئد بازداشت شد. او اتهامات علیه خود را رد کرده است.

بنا به نوشته خبرگزاری فرانسه، حمید نوری ۶۰ ساله در حالی که در لباسی روشن، ظاهری آرام داشت در دادگاه ظاهر شده و از طریق مترجم به اتهامات خود در رابطه با «قتل» و «جرایم جنگی» که توسط دادستان‌ها قرائت می‌شد، گوش فرا داد.

کریستینا لیندهوف کارلسون، دادستان استکهلم، آقای نوری را به «گرفتن جان شمار بسیار زیادی از زندانیانی که عضو مجاهدین خلق بوده یا تعلق خاطری به این گروه داشتند و همچنین دیگر مخالفان رژیم دینی» جمهوری اسلامی متهم کرد.

همچنین دادستان گفت طبق مدارک و شهادت شاهدان، نورى در اعدام چهار هزار زندانی تاثير داشته است.

همچنین در دادگاه، وکلای مدافع ۳۰ گروه از شاکیان نوری و حامیان قربانیان زندانی و خانواده‌های آنها حضور داشتند. در میان آنها لادن بازرگان، خواهر بیژن بازرگان از اعضای اتحادیه کمونیست‌های ایران که در سال ۱۳۶۶ عدام شد نیز حضور داشت و خواهرش علیه نوری در دادگاه شهادت داد.

دکمه بازگشت به بالا