ایران

تظاهرات و حضور نیروهای ضد شورش در یکی از مناطق استان چهارمحال و بختیاری

گزارش ها از ایران حاکی از این است که مردم جونقان در استان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به بازداشت فردی به نام حبیب فدایی که برای حمایت از اعتراض‌های خوزستان در یکی از میادین جونقان سخنرانی کرده بود تظاهرات کردند و خواستار آزادی او شده‌اند.

ویدیوهایی که منتشر شده نشان می‌دهد مردم آتش روشن کرده‌اند و سطح خیابان‌ها سنگ دیده می‌شود. گفته می‌شود نیروهای ضد شورش حضور دارند.

چند ویدیو هم منتشر شده که گفته می‌شود مردم منطقه‌ای به نام گزمگان خامنه سعی دارند خودشان را به جونقان برسانند که با ممانعت روبرو شده‌اند.

چند هفته قبل، تشنگی، از بین رفتن بخش بزرگی از محصولات کشاورزی و مرگ حداقل ۱۱۰ راس گاومیش و سِقط شدن ۳۰ گوساله پیش از باز کردن آب سد کرخه مردمان خوزستان را به خیابان آورد.

معترضان در جریان اعتراضات با شعارهای همچون «انا عطشان: من تشنه ام» و «بالروح، بالدم، نفدیک یا کارون: روح و خونمان فدای کارون» آغاز کردند؛ اما با برخوردهای خشن و سرکوب نیروهای امنیتی به شعارهای ضد حکومتی و مرگ خواهی برای رهبر جمهوری اسلامی رسیدند.

کمتر از دو هفته بعد از آغاز اعتراضات در شب پنجشنبه ۲۴ تیرماه، آب سد کرخه که برای کشت پاییزه نگهداری شده بود بازگشایی شد و رسانه‌های نزدیک به حاکمیت و هوادارانشان در شبکه‌های اجتماعی هشتگ «خبر خوب خوزستان» را داغ کردند.

اما همزمان و در سایه، اخبار دیگری نیز از خوزستان مخابره می‌شد. اخباری مبنی بر گشتن خانه به خانه و بازداشت کودکان و تحویل ندادن پیکر کشته‌شدگان و گذاشتن شرط و شروط برای خانواده‌ها.

گفته شده است که در جریان اعتراضات خوزستان، دستکم ۸ نفر جان خود را از دست دادند و صدها نفر بازداشت شدند.

دکمه بازگشت به بالا