ایران

آغاز دادگاه حمید نوری، متهم کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷

اولین جلسه رسیدگی به پرونده حمید نوری در سوئد امروز سه‌شنبه برگزار شد. او متهم به مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ است. دادستانی سوئد پس از ۲۰ ماه بازداشت، کیفرخواست علیه نوری را حدود دو هفته پیش صادر کرد.

حمید نوری ۶۰ سال دارد و دادگاه سوئد او را به “نقض فاحش قوانین بین‌المللی” و “قتل عمد” متهم کرده است. کشتار زندانیان سیاسی در کیفرخواست دادستانی سوئد نیز عنوان شده است.

دادگاه رسیدگی به پرونده نوری از اهمیتی تاریخی برخوردار است، چرا که کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ سال‌هاست در گزارش‌های نهادهای حقوق بشر مطرح شده، اما هیچ متهمی تا کنون در این ارتباط محاکمه نشده است.

کیفرخواست علیه نوری پس از ۲۰ ماه بازداشت موقت صادر شد. او در نوامبر سال ۲۰۱۹ هنگام ورود به سوئد در فرودگاه استکهلم بازداشت شده بود.

دادگاه سوئد پیش از صدور کیفرخواست علیه نوری، دوره بازداشت موقت او را به دلیل وجود شواهد فراوان در تائید ظن قوی به مجرم بودنش بارها تمدید کرده بود. دولت سوئد نیز در دسامبر۲۰۲۰ با تشکیل دادگاه نوری موافقت کرده بود.

حمید نوری توسط شاهدان پرونده به عنوان دادیار زندان گوهردشت کرج و یکی از هشت عضو “هیئت اعدام” در این زندان در جریان اعدام جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ شناسایی شده است. در این هیئت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران نیز عضویت داشته است.

بر اساس قوانین سوئد، اشد مجازات برای آقای نوری در صورت محکومیت حبس ابد خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا