ایران

آمریکا: ایران برای حمله به نفتکش اسرائیلی مجازات می‌شود

دیروز دوشنبه وزیر خارجه آمریکا و وزیر دفاع انگلیس در جلسه مجازی شورای امنیت، یکبار دیگر بر اطمینان از نقش داشتن ایران در حمله به کشتی مرسر استریت تاکید کردند و خواستار پاسخ‌گویی تهران در این زمینه شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در این نشست، با محوریت امنیت دریایی برگزار شد، گفت این حمله غیرقابل توجیه، بخشی از «الگوی حملات و رفتارهای تحریک‌آمیز» است و عامل این حمله از مجازات مصون نیست.

او در سخنان خود در این جلسه مجازی شورای امنیت گفت: «آزادی ناوبری و تجارت برای امنیت و رفاه ملت‌ها بسیار مهم است.»

وزیر خارجه آمریکا بر لزوم رعایت قوانین بین‌المللی تاکید کرد و افزود: «ما اطمینان داریم که ایران حمله‌ای غیر قابل توجیه را به کشتی مرسراستریت انجام داده است.»

به گفته بلینکن، این حمله “اقدامی تحریک‌آمیز است که آزادی کشتیرانی در این آبراه مهم دریایی را تهدید می‌کند و تجارت بین‌المللی و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.”

او تاکید کرد که عاملان این حمله باید مجازات شوند، زیرا در غیر این صورت آنها “احساس مصونیت” خواهند کرد.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس، نیز در جلسه شورای امنیت، حمله ایران به کشتی مرسر استریت را «نقض قوانین بین‌المللی دریانوردی» خواند.

کشتی «مرسر استریت» که در مالکیت ژاپن و در اجاره کارتل‌های بین‌المللی کشتی‌رانی، از جمله یک شرکت اسرائیلی به نام «زودیاک» است، روز هفتم مرداد در آب‌های دریای عمان هدف حمله قرار گرفت، رخدادی که در جریان آن کاپیتان و یک شهروند بریتانیا و یک شهروند رومانی کشته شدند.

بریتانیا، ایالات متحده و اسرائیل انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته‌ و مسئله را به شورای امنیت سازمان ملل کشانده‌اند؛ ولی دولت ایران طبق معمول، اتهام نقش داشتن در این حمله را رد کرده است.

مقام‌های بریتانیا و آمریکا اما می‌گویند پهپادهایی که به کشتی مرسر استریت حمله کرده‌اند، از سیستمی بهره می‌بردند که در پهپاد شاهد ۱۳۶ بکار رفته است و این نوع پهپاد تنها در ایران ساخته می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا