خاورمیانه

نخست‌وزیر اسرائيل با اشاره به ماجرای کشتی “مرسر استریت”: در جبهه‌های متعدد به ایران پاسخ می‌دهیم

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، با استقبال از بیانیه‌ها و اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی درباره حمله پهپادی ایران به کشتی مرمر استریت، گفته است اکنون زمان تبدیل شدن «بیانیه‌ها به عمل» است و اسرائيل در «جبهه‌های متعدد» به ایران پاسخ می‌دهد.

او که روز یک‌شنبه، ۱۷ مرداد، در جلسه دولت اسرائيل سخن می‌گفت، به حمله موشکی اخیر حزب‌الله لبنان نیز اشاره کرد و گفت اسرائیل دولت لبنان را مسئول این تعرضات می‌داند و ادامه این تعرض‌های راکتی به را «تحمل نخواهد کرد».

نخست وزیر اسرائیل از اینکه برخی از مردم روستاهای جنوب لبنان در جریان حملات راکتی روز جمعه حزب‌الله به سوی اسرائیل، مانع از پرتاب راکت‌های بیشتر شدند، ابراز خرسندی کرد و آن را نشانه «بیداری مهمی» در میان مردم لبنان دانست.

روز جمعه ۱۵ مرداد،  طبق ویدیوهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی ساکنان شهرک شویا در بخش حاصبیا واقع در جنوب لبنان، ضمن تجمع و مخالفت با شلیک راکت‌ توسط اعضای گروه حزب‌الله لبنان به سوی اسرائيل، خواستار ترک منطقه از سوی این نیروها شدند.

دولت آمریکا نیز روز جمعه حملات راکتی حزب‌الله لبنان به اسرائیل را محکوم کرد و از دولت لبنان خواست برای مهار تنش در مرزهای جنوبی این کشور اقدامات بیشتری انجام دهد.

با وجود تاکید نخست‌وزیر اسرائیل درباره پاسخ به حملات حزب‌الله لبنان، روزنامه الشرق‌الاوسط روز یکشنبه در گزارشی نوشته است که دولت نفتالی بنت تحت فشار آمریکا، واکنش شدیدی به آخرین حمله گروه حزب‌الله لبنان نشان نداده است.

بر اساس این گزارش، واشینگتن نگران است که واکنش سخت اسرائیل به حملات راکتی حزب‌الله کار را به آستانه یک جنگ بکشاند که در آن صورت، احتمال ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین تحت تاثیر قرار می‌گرفت.

در دور تازه درگیری‌ها، روز ۱۳ مرداد چندین راکت به مناطق شمالی اسرائیل شلیک شد و ارتش اسرائيل در واکنش به آن با آتش زمینی و سپس با حملات هوایی، جنوب لبنان را مورد حمله قرار داد.

سپس گروه حزب‌الله، روز جمعه ۱۵ مرداد اقدام به پرتاب ده‌ها راکت به مناطق شمالی اسرائيل کرد و این حمله را واکنش به حملات هوایی ارتش اسرائیل دانست. ارتش اسرائیل نیز در واکنش به این حملات، با آتش توپخانه مناطق لبنانی نزدیک شهرک اسرائیلی «مطولا» که منبع شلیک راکت‌ها بودند را هدف قرار داد.

دکمه بازگشت به بالا