خاورمیانه

بایدن: اکنون زمان رهبری و اراده در برابر تجاوز و خشونت طالبان است

آمریکا با محکوم کردن حملات طالبان، آن را “غیرقانونی” و “غیرقابل پذیرش” خوانده است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته که اکنون زمان رهبری و اراده برای مواجهه با تجاوز و خشونت طالبان است.

هواپیماهای بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا شامگاه شنبه به دستور جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، مواضع و محل تجمع نیروهای طالبان در مرکز ولایت جوزجان افغانستان را هدف قرار دادند.

مقام‌های وزارت دفاع افغانستان گفتند که در حمله هواپیماهای بی-۵۲ تلفات سنگینی به نیروهای طالبان وارد شده‌ است.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در حساب توییتری خود اعلام کرد که حملات بمب‌افکن‌های آمریکایی از ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی آغاز شد و در جریان آن بیش از ۲۰۰ نفر از نیروی طالبان کشته و بیش از ۱۰۰ خودروی آن‌ها منهدم شد.

همزمان در بیانیه سفارت آمریکا که شب گذشته در پی خبر سقوط شهرهای زرنج و شبرغان منتشر شد آمده که اقدامات طالبان “بحران انسانی” در این کشور را تشدید می‌کند.

این بیانه افزوده است، اقدامات طالبان برای تحمیل حکومتداری خود به زور غیرقابل پذیرش و در تضاد با ادعای حمایت از یک توافق بنا به مذاکره در روند صلح دوحه است و بی‌اعتنایی و بی‌احترامی به رفاه و حقوق غیرنظامیان را نشان می‌دهد.

گفته می‌شد که نمایندگان طالبان در دوحه به آمریکا تعهد عدم تعرض به شهرها را داده بودند.

سفارت آمریکا از طالبان خواسته که با آتش‌بس دائمی و همه‌جانبه و شرکت در مذاکرات صلح به طور کامل مشارکت کنند تا به رنج مردم افغانستان پایان داده و راه را برای حل و فصل سیاسی فراگیر که به نفع همه افغانها است، باز کنند.

با این حال از ولایت قندوز در شمال شرق و ولایت سرپل در شمال افغانستان خبر رسیده که افراد طالبان وارد این دو شهر شده و درگیری در آن مناطق ادامه دارد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان مدعی است که افراد آنان توانسته دو شهر قندوز و سرپل را تصرف کنند.

همچنین امروز یکشنبه منابعی محلی خبر داده اند که بابر ایشچی، رییس شورای ولایتی جوزجان خود را تسلیم طالبان نموده است.

منابع می‌گویند که بابر ایشچی و نیروهایش در تپۀ ولسوالی خواجه دوکوه این ولایت بیش از یک ساعت با طالبان جنگیدند، اما به‌علت آنکه کمک‌ها به او نرسید، ناگزیر شد که با ۲۰ تن از زیر دستانش، به طالبان تسلیم شوند.

به‌گفتۀ منابع، طالبان تمامی زیر دستانش را رها کردند، اما بابر ایشچی را همراه باتور برادرش با خود بردند.

دکمه بازگشت به بالا