اقتصادی

برای خرید یک خانه در تهران “باید ۷۰ سال انتظار کشید”

خرید خانه در ایران، به ویژه در تهران، برای مردم به یک رؤیا تبدیل شده است. بر اساس یک بررسی، ناپایداری‌های اقتصاد، تورم و نیز پایین بودن دستمزد و درآمد، دسترسی خانوارهای کشور به یک سرپناه را به امری ناممکن بدل کرده است.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی ایران، ۴۰ درصد جمعیت این کشور یا به عبارتی ۹ میلیون خانوار اجاره‌نشین هستند. وضعیت ناپایدار قیمت‌ها در بازار مسکن اما به‌صورتی است که خرید خانه برای شهروندان ایرانی را تبدیل به رویایی غیرممکن کرده که هیچ حساب و کتابی ندارد.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی (اصول ۳، ۳۱ و ۴۳)، حکومت باید دسترسی آحاد مردم به مسکن را به عنوان سرپناه و نیاز اولیه خانوار تضمین کند.

روزنامه “فرهیختگان” در این زمینه گزارشی تحقیقی منتشر کرده است. این روزنامه به نقل از داده‌های اطلاعاتی مرکز آمار ایران می‌نویسد، شاخص دوره انتظار مسکن کشور به طور میانگین به ۴۱ سال رسیده است. یعنی خانواری با پس‌انداز یک‌سوم درآمد سالانه خود می‌تواند با فرض ثابت بودن قیمت‌ها بعد از ۴۱ سال خانه‌ای با حدود ۱۰۰ مترمربع بخرد.

این موضوع در استان تهران به‌دلیل بالا بودن قیمت‌ها بیشتر نمود داشته است، به‌طوری که مدت زمان انتظار برای خانه‌دار شدن در استان تهران را به حدود ۶۹ سال رسانده است. استان‌های قم با ۳۸ سال، اصفهان با ۳۷ و آذربایجان شرقی با ۳۵ سال در رتبه‌های بعدی این شاخص قرار دارند.

دکمه بازگشت به بالا