ایران

موج واکنش شبکه های اجتماعی عراق به برافراشتن پرچم اقلیم کردستان در استقبال از بارزانی در تهران

برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان عراق در مراسم استقبال از «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان، در فرودگاه تهران در سفر وی برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی عراق یافت.

روز پنج‌شنبه پایگاه‌های خبری وابسته به حزب دموکرات کردستان تصاویری از مراسم استقبال از بارزانی در فرودگاه تهران منتشر کردند که نشان می‌داد در این مراسم برخلاف پروتکل‌های دیپلماتیک به جای پرچم عراق پرچم اقلیم کردستان برافراشته شده است.

انتشار این تصاویر بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی عراق پیدا کرد و بسیاری از کاربران عراقی از این اقدام به‌شدت انتقاد کردند.

ازسوی دیگر، در دیدار بارزانی با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، جایگاه بارزانی هم‌تراز رئیس جمهور ایران تعیین شده در حالی که وی رتبه‌ای هم‌سطح رئیس جمهور ندارد.

پس از این موج گسترده واکنش‌ها، برخی رسانه‌های عراقی بیانیه‌ای جعلی را به وزارت خارجه ایران منسوب کردند که در آن گفته شد که آنچه در مراسم استقبال رخ داده اشتباه بوده و مهم‌تر آن است که در دیدار بارزانی با رئیس جمهوری ایران پرچم عراق قرار داده شده بود.

گفتنی است در جریان تصمیم اقلیم کردستان عراق یک مقام ارشد اقلیم کردستان در سلیمانیه گزارش داده بود که قاسم سلیمانی، فرمانده واحد برون مرزی سپاه پاسداران برای متقاعد کردن کردها و جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال در این شهر به سر می‌برد.

همچنین در آن زمان تشکیلات امنیتی اقلیم و یک فرمانده نیروهای پیشمرگه اطلاع داده بود که تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران در میان ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه حشدالشعبی برای مقابله احتمالی با نیروهای اقلیم کردستان در نزدیکی کرکوک حضور دارند.

دکمه بازگشت به بالا