ایران

امضا نکردن اعتبارنامه ابراهیم رئیسی از سوی صادق لاریجانی؛ درخواست علی لاریجانی برای حذف مهر محرمانه

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در ایران امضا نشدن اعتبارنامه ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی توسط صادق آملی لاریجانی را تایید کرده است.

علی لاریجانی، برادر صادق لاریجانی که از جمله رد صلاحیت شده‌گان انتخابات اخیر ریاست جمهوری بود، از شورای نگهبان خواست تا “مهر محرمانه” را از نامه توضیحات شورای نگهبان درباره دلایل عدم احراز صلاحیتش برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری بردارند تا او بتواند این نامه را منتشر کند.

سخنگوی جدید شورای نگهبان روز شنبه ۱۶مرداد در اولین نشست خبری خود، در پاسخ به این سوال که آیا صادق آملی لاریجانی اعتبارنامه آقای رئیسی را امضا کرده است یا نه، گفت: “کسانی که در جلسه ای که قبل از تنفیذ برگزار شد، حضور داشتند، اعتبارنامه را امضا کردند اما کسانی که حضور نداشتند طبیعتا امضا نکردند.”

در تصاویری که شورای نگهبان از زمان امضای اعتبارنامه ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی منتشر کرده، صادق لاریجانی دیده نمی‌شود.

آقای طحان نظیف گفت “بر اساس قانون اگر عضوی از شورای نگهبان اعتبارنامه رئیس جمهوری را امضا نکند خدشه‌ای در اعتبارنامه ایجاد نمی‌شود.”

صادق لاریجانی، عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از رد صلاحیت برادرش علی لاریجانی، برای انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان را متهم کرد که تحت نفوذ سازمان‌ها ‌و نهادهای اطلاعاتی قرار دارد.

صادق لاریجانی، در بیانیه‌اش نوشت بعد از ۲۰ سال عضویتش در شورای نگهبان “هیچ گاه تصمیمات شورا را، چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها تا این حد غیرقابل دفاع” ندیده است.

رئیس سابق قوه قضائیه گفته بود علت آنچه نابسامانی خوانده “دخالت‌های فزایند دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان” است “به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید.”

دکمه بازگشت به بالا