خاورمیانه

سنتکام، سفیر بریتانیا در سازمان ملل و گروه ۷ ایران را عامل حمله به کشتی «مرسر استریت» دانستند

سنتکام، ستاد نیروهای مرکزی آمریکا، روز جمعه ۱۵ مرداد نتایج تحقیقات این ستاد درباره حمله اخیر به یک کشتی تجاری مرتبط با اسرائیل را منتشر کرد که عنوان می‌کند ایران با انجام سه حمله پهپادی این کشتی را هدف قرار داد.

سنتکام اعلام کرد که دو حمله اول پهپادی به کشتی در روز هفتم مرداد ناموفق بود؛ اما حمله سوم با پهپاد انفجاری، باعث مرگ دو خدمه کشتی شد.

ستاد نیروهای مرکزی آمریکا تعیین کرده که حمله پهپادی حفره‌ای به قطر ۶ فوت (یک متر و ۸۰ سانتیمتر) در بخش کابین کاپیتان ایجاد کرد و به فضای داخلی کابین آسیب جدی رساند.

دقایقی پیش از بیانیه سنتکام، وزیران خارجه کشورهای عضو «گروه ۷» و نماینده عالی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه مشترکی ایران را عامل حمله به کشتی «مرسر استریت» دانستند.

وزیران خارجه قدرت‌های صنعتی، شامل آمریکا، کانادا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا و ژاپن نوشتند «حمله عامدانه و هدفمند، و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بوده و همه شواهد قابل دسترس، به صراحت به ایران اشاره دارد».

همزمان سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد نیز روز جمعه گفت که شواهد و مدارک دخالت ایران در حمله به نفتکش مرسر استریت در آب‌های عمان را در اختیار شورای امنیت سازمان ملل قرار داده است.

باربارا وودوارد در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز در خصوص شواهد و قرائن دخالت ایران در این حمله گفت، ما اطمینان داریم، ارزیابی ما که بر اساس جمع آوری بقایا به دست آمده از این حمله از کشتی مرسر استریت است٬ نشان می‌دهد که از سیستمی برای این حمله استفاده شده همان است که در پهپاد شاهد ۱۳۶ بکار رفته است و این نوع پهپاد تنها در ایران ساخته می‌شود.

نفتکش «مرسر استریت» که تحت مدیریت شرکت اسرائیلی زودیاک است و با پرچم لیبریا تردد می‌کند روز هفتم مرداد در آب‌های دریای عمان هدف قرار گرفت.در این حمله دو خدمه کشتی که شهروندان رومانی و بریتانیا بودند، کشته شدند.

دکمه بازگشت به بالا