پزشکی و سلامت

سازمان جهانی بهداشت: کشورهای مرفه از نوبت سوم واکسن کرونا چشم‌پوشی کنند

مدیر سازمان جهانی بهداشت می‌گوید کشورهای مرفه باید از نوبت سوم واکسن کرونا چشم‌پوشی کنند و به فکر کشورهای فقیری باشند که بسیاری از مردم حتی دوز اول را هم دریافت نکرده‌اند. آدهانوم پیشنهاد داده که واکسن تقویتی دست کم دو ماه تعلیق شود.

سازمان جهانی بهداشت با اشاره به محرومیت میلیون‌ها نفر از جمعیت دنیا از واکسیناسیون کرونا، یادآوری کرده که ایمن‌سازی همگانی اولویت اصلی است. خطاب او به کشورهایی است که نوبت سوم واکسن موسوم به “دوز تقویتی” را شروع کرده‌اند. تدروس آدهانوم می‌گوید این روند باید تا زمانی که دست کم ۱۰درصد مردم جهان واکسینه نشده باشند، کنار گذاشته شود. او مهلتی دو ماهه  برای تعلیق این روند تعیین کرده است.

این فراخوان، قاطعانه‌ترین دعوت سازمان جهانی بهداشت از جامعه بین‌المللی در طول پاندمی برای تعدیل نابرابری‌هاست. درخواست‌های این سازمان در عین حال برای اعضا الزام‌آور نیست.

آدهانوم گفته است: «کشورهای ثروتمند برای کلیه شهروندان خود واکسن تامین کرده‌اند در حالی که نرخ میانگین تزریق واکسن در کشورهای فقیر ۵/ ۱ درصد است. ما به یک چرخش اساسی در توزیع واکسن نیاز داریم. واکسن باید به جای کشورهای پردرآمد، به کشورهای کم برخوردار برود.»

دکمه بازگشت به بالا