ایران

گرامی‌داشت نوید افکاری توسط گروهی از ورزشکاران ایرانی در المپیک توکیو

گروهی از ورزشکاران ایرانی، یاد نوید افکاری، کشتی‌گیر فرنگی‌کار شیرازی که پس از دستگیری در جریان اعتراضات سال ۱۳۹۷ توسط نظام ایران شکنجه و اعدام شد، را در المپیک توکیو گرامی داشتند.

وحید سرلک، جودوکار اسبق ایرانی که اکنون مربی تیم ملی جودوی تاجیکستان است، با نمایش تصویر نوید افکاری روی پرچم ایران در جریان رقابت‌های المپیک توکیو اعلام کرد: «می‌خواستم کار کوچکی برای گرامی‌داشت این قهرمان ایران انجام بدهم. حقوق این قهرمان در ایران نقض شد. او باید امروز اینجا می‌بود.»

سردار پاشایی، قهرمان ایرانی جوانان جهان در رشته کشتی فرنگی که اکنون شهروند آمریکا و از بنیانگذاران «اتحاد برای نوید» برای دفاع از حقوق بشر ورزشکاران است، به «فاکس نیوز» گفت هدفش این است که نهادی برای اعطای یک جایزه ورزشیِ حقوق بشری برای ورزشکارانی که به صراحت از «حکومت‌های خودکامه» مانند رژیم‌های چین و روسیه و ایران انتقاد می‌کنند و خواهان از میان برداشتن تبعیض‌ها هستند تاسیس کند.

پاشایی افزود: «این جایزه را برای زنده نگه داشتن یاد نوید، باید به اسم وی نام‌گذاری کرد. هدف این جایزه باید افزایش آگاهی ورزشکاران، به ویژه در کشورهایی که دموکراسی ندارند، باشد.»

برادران افکاری به همراه نوید افکاری برادر سوم خود در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت و به اتهام قتل یک نیروی امنیتی به «محاربه» متهم شدند. متعاقب این حکم، نوید افکاری ۲۷ ساله در شهریور ۹۹ اعدام شد و حبیب به ۵۴ سال و وحید به ۲۷ سال زندان محکوم شدند.

دکمه بازگشت به بالا