خاورمیانه

عملیات ربایش احتمالی کشتی «آسفالت پرنسس» به پایان رسید

یک روز پس از آن‌که یک سازمان زیرمجموعه نیروی دریایی بریتانیا از «ربوده شدن احتمالی» یک کشتی در دریای عمان خبر داد و سه منبع امنیتی دریایی، نیروهای تحت حمایت ایران را در آن دخیل دانستند، سازمان یادشده خبر داد که «ربایندگان»، این کشتی را در سواحل امارات به حال خود رها کرده‌اند.

گروه عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد کشتی «آسفالت پرنسس» در امنیت است و حادثه ربایش احتمالی این کشتی به پایان رسیده است.

علی‌رغم گمانه‌زنی ها در مورد نقش ایران در این حادثه، سفارت ایران در لندن و سپاه پاسداران هرگونه دست داشتن در هرگونه عملیات علیه کشتیرانی در آب های امارات عربی متحده را رد کرده اند.

این گروه روز چهارشنبه ۱۳ مرداد در حساب توییتری خود اعلام کرد افرادی که سوار بر این کشتی شده بودند آن را ترک کردند.

سه‌شنبه سه منبع امنیتی دریایی در گفت‌وگو با رویترز از توقیف این کشتی در دریای عمان توسط نیروهای تحت حمایت ایران خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وب‌سایت نشریه “لویدز لیست” که یک سایت مرجع در زمینه کشتی‌رانی است، روز سه‌شنبه اعلام کرد کشتی تحت کنترل افراد مسلح به سمت ایران حرکت می‌کند.

همچنین گروه عملیات تجارت دریایی بریتانیا عصر سه‌شنبه با انتشار هشداری از کشتی‌های منطقه خواست در محدوده شصت مایلی بندر فجیره در امارات متحده عربی بیشترین احتیاط را در نظر بگیرند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز در نشستی مجازی با یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به گزارش‌ها درباره این کشتی گفت که ایران در انجام رفتارهای «منفی» در منطقه «بی‌پرواتر» شده است، از جمله اینکه کشتیرانی را تهدید می‌کند.

حادثه اخیر پنج روز بعد از حمله به کشتی مرسر استریت که در مدیریت شرکت وابسته به یک میلیارد اسرائیلی بود، رخ می دهد. در آن حمله دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی کشتی کشته شدند.

دکمه بازگشت به بالا