ایران

خامنه‌ای در مراسم تنفیذ رئیسی خواستار تشکیل فوری دولت جدید شد

علی خامنه ای رهبر حکومت ایران، حکم ریاست جمهوری ابرهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور پس از انقلاب ۵۷ را صادر کرد و از او و مجلس شورای اسلامی خواست به “دلیل شرایط کشور” در تشکیل دولت جدید ایران شتاب کنند.

در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای رئیسی مقام های ارشد حکومت و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اخیر حضور داشتند اما محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد دو رئیس جمهور اسبق ایران در مراسم غایب بودند.

حسن روحانی رئیس جمهور سابق، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری و صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام بر سکویی که آیت الله خامنه ای روی آن سخنرانی می‌کرد، در کنار ابراهیم رئیسی، قرار داشتند.

بر خلاف دوره های گذشته حاضران بر روی صندلی نشسته بودند و به دلیل شیوع ویروس کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی بین آنها رعایت شده بود.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای رئیسی با ارائه گزارشی از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و سپس آقای خامنه ای حکم رئیس جمهور جدید را به ابراهیم رئیسی داد.

علی خامنه‌ای در این حکم، ابراهیم رئیسی را “عالم فرزانه و خستگی‌ناپذیر و کارآزموده و مردمی” توصیف کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در سخنرانی خود از عملکرد ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه و شعارهای تبلیغاتی او ابراز رضایت کرد و در حکم تنفیذ ریاست جمهوری نیز از ابراهیم رئيسی به عنوان «شخصیتی مردمی و عالیقدر، از تبار سیادت و علم» وپرهیزگار و خردمند که «سوابق درخشان مدیریت» دارد، نام برد.

آقای رئیسی پس از دریافت حکم ریاست جمهوری اش از اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی تواند دست آیت الله خامنه ای را ببوسد ابراز تاسف کرد.

هشتمین رئیس جمهوری ایران در سخنانی ضمن طرح انتقاداتی به دولت حسن روحانی خصوصا در موضوع تورم و بالا رفتن نقدینگی، از “آسیب دیدن اعتماد عمومی” به دولت گفت و وعده داد در “یک برنامه تحولی آنی و کوتاه مدت” که آماده کرده “مسائل و راه‌کارهای آن شناسایی شده است”.

رئیسی همزمان و با اشاره به وضعیت پرونده هسته‌ای گفت که “دنبال رفع تحریم ها خواهیم بود ولی سفره مردم را به بیگانگان گره نخواهم زد”.

قرار است مراسم تحلیف ریاست جمهوری آقای رئیسی دو روز دیگر در مجلس شورای اسلامی برگزار شود. این مراسم میزبان مهمانان خارجی از جمله معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست.

گفتنی است برای این روز فراخوان‌هایی متعددی از سوی مخالفان و منتقدان حکومت جمهوری اسلامی منتشر شده که خواهان حضور اعتراضی مردم در خیابانها شده اند.

همزمان در واکنش به مراسم تنفیذ آیت‌الله ابراهیم رئیسی گزارش‌گران بدون مرز با ابراز تأسف اعلام کرده است که با حکم انتصاب علی خامنه‌ای یکی از ٣۶ درنده آزادی رسانه‌ها در جهان و متهم به آمریت در قتل ده‌ها روزنامه‌نگا ، از امروز به شکل رسمی رییس جمهوری اسلامی ایران شد.

دکمه بازگشت به بالا