خاورمیانه

رئیس جمهور افغانستان در نشست فوق العاده پارلمان خواهان ایجاد ‘بسیج ملی’ علیه طالبان شد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان امروز نشست فوق العاده پارلمان را برگزار کرد.

آقای غنی در این نشست گفت که در سه ماه گذشته حکومت با یک حالت غیرمترقبه و “با هجوم تبلیغات و شایعات” رو به رو شده است. او اضافه کرد که حالا ابهام به میان آمده از بین رفته، استقرار نسبی به میان آمده و تا شش ماه آینده کشور به حالت استقرار کامل برخواهد گشت و “فتنه دفع خواهد شد.

در سه ماه گذشته حملات طالبان در سراسر افغانستان شدت گرفته و شمار زیادی از ولسوالی‌ها و بندرگاه‌های مرزی به دست جنگجویان این گروه افتاده است.

اکنون نیز در ادامه موج تازه خشونت‌ها، جنگ به دروازه‌های چند شهر مهم از جمله قندهار، هرات و لشکرگاه رسیده است.

آقای غنی خطاب به نمایندگان پارلمان اظهار داشت: “از شما می‌خواهم شانه بدهید تا با هم برای افغانستان، آینده روشن را تامین کنیم. هر نماینده و سناتور با هزاران نفر رابطه دارد، از شبکه‌های‌تان استفاده کنید تا یک بسیج ملی ایجاد شود و یک جواب قاطع به دشمنان داده شود.”

رئیس جمهوری در نشست فو العاده پارلمان برنامه امنیتی شش ماه آینده دولت را واضح توصیف کرد، بسیج ملی را عنصر اساسی آن، تمرکز بر دفاع از اهداف استراتژیک را وظیفه ارتش، حافظت از شهرها و ولسوالی‌های استراتژیک را وظیفه پلیس و بسیج مردمی با نیروهای امنیتی را وظیفه امنیت ملی اعلام کرد که برای عملی شدن آن حمایت مالی و سیاسی جهانی را نیز دارند.

همچنین پارلمان حمایت خود را از نیروهای دفاعی و خیزش‌های مردمی اعلام کرد و گفت که حامی هر نوع تلاش برای صلح دوامدار و عادلانه نیز است.

پارلمان از طالبان نیز خواست به بدنام سازی اسلامی خاتمه داده و به صلح بپیوندند و از حامیان جهانی افغانستان نیز تقاضا کرد به حمایت مادی و سیاسی خود از این کشور ادامه داده و برای تامین صلح همکاری کنند.

اما ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان گفته‌های امروز آقای غنی را “یاوه سرایی” خواند و گفت او تلاش داشت “وضعیت بد و دست‌پاچگی خود را کنترل کند”.

دکمه بازگشت به بالا