ایران

حمله به نفتکش اسرائیلی؛ رومانی سفیر ایران را احضار کرد

رومانی که یکی از شهروندانش در حمله به کشتی “مرسر استریت” در جنوب دریای عمان کشته شد، در بیانیه‌ای حمله به کشتی تحت مدیریت اسرائیل را به شدت محکوم کرد و با احضار سفیر ایران خواهان “توضیح فوری” مقام‌های ایران درباره آن شد.

علاوه بر نخست وزیر اسرائيل و وزیر خارجه بریتانیا که ایران را مسئول این حمله دانسته‌اند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای ایران را مسئول حمله مرگبار به نفتکش اسرائیلی در ساحل عمان دانست و گفت «پاسخی مناسب» به این حمله در راه است.

در مقابل سخنگوی وزارت خارجه ایران با تکذیب دوباره نقش داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائيلی گفته است که حکومت ایران به هر اقدام تلافی جویانه‌ کشورهای دیگر «بی‌درنگ و با قوت و جدیت» پاسخ می‌دهد.

سعید خطیب‌زاده گفته است وزرای خارجه بریتانیا و آمریکا «سند و مدرک» برای نقش داشتن ایران در حمله به این نفتکش ارائه نداده و «بیانیه‌های هماهنگ شده» علیه ایران خوانده‌اند.

وب‌سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نیز امروز در گزارشی اظهارات مقام‌های آمریکا و بریتانیا را «تکمیل پروژه ایران‌هراسی برای به کرسی نشاندن منویات زیاده‌خواهانه آنها در مذاکرات» مربوط به احیای برجام دانسته است.

در حمله‌ای که اسرائیل و سنتکام آن را «پهپادی» نامیده‌اند، بامداد پنجشنبه، هفتم مرداد، کشتی «مرسر» که در مالکیت شرکت اسرائیلی «زودیاک» است، آسیب دید و دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن کشته شدند.

چنین حوادثی در ماه‌های گذشته بارها رخ داده است اما این بار تلفات انسانی آن باعث واکنش گسترده و شدید علیه ایران شده است.

دکمه بازگشت به بالا