ایران

نشریه هیل: دولت بایدن فشارها را برای بازگشت ایران به برجام افزایش می‌دهد

نشریه آمریکایی هیل نوشت دولت جو بایدن در میان توقف مذاکرات هسته‌ای می‌خواهد فشارها بر ایران را برای پیوستن مجدد نظام ایران به برجام افزایش دهد، اما محاسبات داخلی در تهران با توجه به افزایش ناآرامی‌های داخلی، به سختی قابل پیش‌بینی است.

گزینه‌های روی میز آمریکا که گفته می‌شود شامل اعمال محدودیت‌های شدیدتر برای صادرات نفت ایران و همچنین تحریم‌های جدید علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی است، احتمالا تنش‌ها را در میان تلاش‌های چند ماهه برای احیای برجام بیشتر خواهد کرد.

آمریکا هشدار داده است که مذاکرات نمی‌توانند به‌طور نامحدود ادامه یابند و ایران را به‌دلیل عدم موافقت با برگزاری هفتمین دور مذاکرات غیر مستقیم در وین مواخذه کرده است.

در همین حال، اعتراضات فزاینده‌ای در ایران به دلیل کمبود آب و برق مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفته است. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، دست‌کم ۹ نفر از جمله یک نوجوان در جریان اعتراضات خوزستان کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.

رابرت اینهورن، عضو سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا و عضو ارشد کنترل تسلیحات و منع گسترش سلاح های کشتار جمعی موسسه بروکینگز نیز گفته است که به احتمال زیاد آمریکا و ایران پس از مراسم تحلیف ابراهیم رییسی به عنوان رییس‌جمهوری جدید نظام ایران، مذاکرات را از سر می‌گیرند، اما این دو کشور با اختلافات قابل توجهی روبرو خواهند شد.

دکمه بازگشت به بالا