ایران

معصومه ابتکار: هورالعظیم با مجوز شورای عالی امنیت ملی، خشک شد

معصومه ابتکار، رییس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرد با اینکه این سازمان مخالف خشک کردن هورالعظیم برای استخراج نفت بود اما در سال ۸۹ آب به روی این تالاب بسته شد.

خانم ابتکار روز جمعه در توییتر خود فیلمی منتشر کرد که در آن از جمله به سخنان معاون سازمان محیط زیست و معاون وزیر رفاه درباره مجوز شورای عالی امنیت ملی به چینی‌ها برای خشکاندن هورالعظیم اشاره شده است.

احمدرضا لاهیجان زاده، معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، چندی پیش در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود که ژاپنی ها تا دهه ۱۳۸۰ برای استخراج نفت در حوزه های آزادگان و یادآوران از تکنولوژی سطح بالایی استفاده می‌کردند اما چینی‌ها حاضر به استفاده از فناوری‌های نوین نشدند و سرانجام توانستند در سال ۸۹ مجوزی از شورای عالی امنیتی ملی به نفع خود بگیرند.

با انتشار این سخنان، شماری از کارشناسان به جزییات بیشتری از عملکرد شرکت‌های چینی پرداختند و گفتند که این شرکت‌ها «به خاطر ارزان‌تر شدن پروژه‌شان پیشنهاد خشک کردن هورالعظیم را دادند.»

احمد میدری، معاون وزیر رفاه، نیز گفته است که خشک کردن تالاب هورالعظیم بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست بود و آنها از «شوراهای بالادستی» مجوز گرفته بودند.

هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب مرزی ایران است که در مرز ایران و عراق واقع شده است.

دکمه بازگشت به بالا