ایران

سناتورهای جمهوری‌خواه خواستار ممنوعیت ورود ابراهیم رئیسی به آمریکا شدند

شش سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به جو بایدن، ‌رئیس جمهوری ایالات متحده، از او خواسته‌اند، اجازه ندهد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب نظام ایران،‌ و دیگر مقام‌های ارشد این کشور برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر وارد خاک آمریکا شوند.

تام کاتن از ایالت آرکانزاس، تد کروز از ایالت تگزاس، مارکو روبیو از ایالت فلوریدا، چاک گرسلی از ایالت آیووا، ریک اسکات از فلوریدا، و مارشا بلکبرن از ایالت تنسی روز سه شنبه در نامه‌ای نوشته‌اند، ابراهیم رئیسی کارنامه مشخص و طولانی در نقض حقوق بشر دارد.

او در سال ۱۳۶۷ معاون دادستان تهران و یکی از چهار عضو هیات مرگ بود که تصمیم‌گیری دربارهٔ اعدام ۵۰۰۰ زندانی از جمله زنان و کودکان را به عهده داشته است.

ابراهیم رئیسی با حکم خمینی، عضو هیاتی قضایی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی بود که در تابستان ۱۳۶۷ دوران محکومیت خود را می‌گذارندند.

 بنابر گزارش هفت کارشناس گروه کاری و گزارش‌گران حقوق بشر ملل متحد سازمان ملل در سال ٬۲۰۰۷ هزاران نفر از این زندانیان طی محاکمات کوتاه به جوخه‌های اعدام سپرده شدند.

هزاران نفر از هواداران و اعضای گروه‌های مجاهدین خلق، فداییان خلق و دیگر گروه‌های چپگرا به دستور هیات‌های مرگ، در تابستان سال ۱۳۶۷ اعدام شدند.

دکمه بازگشت به بالا