جهان

بحران سیاسی در تونس: برکناری نخست‌وزیر و انحلال پارلمان

رئیس جمهوری تونس در اقدامی غافلگیرانه و با برخورداری از حمایت ارتش نخست وزیر و رئیس پارلمان این کشور را برکنار کرد و فعالیت پارلمان را نیز به حالت تعلیق درآورد. رئیس پارلمان، قیس سعید را به کودتا متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیس سعید، رئیس جمهوری تونس بعد از برگزاری یک نشست اضطراری با برخی از مقامات بلندپایه این کشور، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مطابق اصل ۸۰ قانون اساسی تصمیم گرفته اداره امور کابینه را خود برعهده بگیرد و ضمن تعلیق فعالیت پارلمان مصونیت سیاسی نمایندگان را نیز لغو کرده است.

حامیان قیس سعید شبانه در حمایت از او به خیابان‌ها ریختند و با به صدا درآوردن بوق ممتد اتوموبیل‌ها و سر دادن شعارهایی از او حمایت کردند.

راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تونس بلافاصله اعلام کرد برکناری نخست‌وزیر و تعلیق فعالیت پارلمان، تلاش برای سرنگونی انقلاب تونس و همچنین انقلابی علیه قانون اساسی و آزادی این کشور است.

قیس سعید در سخنانی که از تلویزیون پخش شد به مخالفانش هشدار داد که اگر دست به سلاح ببرند، با گلوله به آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

فساد اقتصادی، بحران خدمات عمومی دولتی و افزایش شمار بیکاران سبب ناخشنودی بسیاری از شهروندان تونسی شده است. همه‌گیری کووید-۱۹ در سال گذشته اقتصاد تونس را زمینگیر کرد و اکنون تونس با موج تازه‌ای از همه‌گیری مواجه شده است.

دکمه بازگشت به بالا