پزشکی و سلامت

خاتمی: روسیه از خطوط تولید در هر کشور سهم عمده‌ای را دریافت می‌کند

در حالی که پیش از این گفته شده بود روسیه قرار است ۶۰ میلیون واکسن کرونا به ایران بدهد، یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس ایران می‌گوید که روس‌ها خواهان سهم عمده‌ای از خط تولید واکسنی هستند که در حال راه‌اندازی آن در ایران هستند.

مرتضی خاتمی ۴ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با اشاره به این‌که روسیه به تعهدات خود در مورد تحویل واکسن عمل نکرده‌ است، گفت: « انتظار این بود که تمام تولید این خط داخلی برای خودمان باشد، اما روسیه از خطوط تولید در هر کشور سهم عمده‌ای را دریافت می‌کند».

بحث سهم‌خواهی روسیه از خط تولید مشترک در حالی مطرح می‌شود که پیش از این کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، در واکنش به محقق نشدن وعده تحویل ۶۰ میلیون واکسن به ایران، گفته بود «روسیه برای تعهدات تحویل واکسن‌ها روی تولید مشترک حساب باز کرده بود».

ایران و روسیه علاوه‌ بر قرارداد دو میلیون دُزی واکسن اسپوتنیک‌وی که بهمن ۹۹ میان دو طرف امضا شده بود، اواخر فروردین امسال نیز توافق کردند که روسیه تا آذر ماه سال جاری، ۶۰ میلیون دز دیگر به ایران ارسال کند ولی این قرارداد عملی نشد.

آقای خاتمی درباره اشکالات قرارداد واکسن با روسیه گفته است که در این قرارداد، محاسبات لازم درباره نحوه و زمان‌بندی تحویل واکسن‌ لحاظ نشده است.

دکمه بازگشت به بالا