پزشکی و سلامت

تناقض گویی‌های مقامات ایران در مورد واکسن کوو ایران برکت

اصغر عبدلی، کارشناس شرکت دارویی برکت، با تایید خارج شدن ۱.۲ میلیون دوز واکسن برکت از چرخه تولید، به خبرگزاری تسنیم گفته است واکسن‌هایی که «استاندارد لازم» نداشته‌اند، «حذف و کنار گذاشته» شده‌اند.

برای اولین بار خبر مشکل در خط تولید واکسن برکت را حجت نیکی‌ملکی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام، اعلام کرد و گفت یک میلیون و دویست هزار دُز واکسن در مرحله پر کردن ویال‌ها دچار مشکل شده ولی چند روز بعد مینو محرز، سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن برکت، این خبر را تکذیب کرد و مدعی شد: «به هیچ وجه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن برکت در خط تولید از بین نرفته است».

شرکت دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود و در ماه‌های گذشته با حمایت گسترده نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت تلاش کرده است که انحصار تولید واکسن کرونا در ایران را در اختیار بگیرد.

خانم محرز روز ۲۴ تیرماه همچنین تاخیر در تولید واکسن برکت را به مشکل تامین مواد اولیه از کشورهای اروپایی مرتبط دانست و گفت این مواد به «علت تحریم‌های آمریکا» وارد نشده‌اند.

اصغر عبدلی، کارشناس شرکت دارویی برکت اما امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته اخبار درباره کمبود مواد اولیه «کاملا شایعه‌سازی» است.

محمد مخبر، رئيس ستاد اجرایی فرمان امام، نیز دیروز گفته بود «هیچ گونه مشکلی در خط تولید واکسن کوو برکت نداشته‌ایم» و «تمامی اخبار درباره کمبود مواد اولیه نیز کذب است».

به گفته آقای عبدالی، شرکت داروسازی برکت در حال حاضر «مواد اولیه موردنیاز برای تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا» دارد.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که روز ۲۱ تیرماه، حسن جلیلی، مدیر پروژه واکسن کوو برکت، در جلسه با نمایندگان مجلس گفته بود «برای ۲۰ میلیون دوز به طور کامل ذخیره موجود است» دارند و «برخی از مواد اولیه» تولید ۱۰۰ میلیون واکسن را ذخیره دارند.

دکمه بازگشت به بالا