ایران

قربانیان اعتراضات در خوزستان به “سه نفر” رسید؛ تکرار پروژه‌ بسیجی‌سازی از کشته‌شدگان اعتراض‌ها

فعالان حقوق بشر از کشته شدن سومین معترض به کم‌آبی در استان خوزستان خبر می‌دهند. به گفته آن‌ها، مصطفی نعیماوی، قاسم خضیری و علی مزرعه در اعتراضات دو روز گذشته در استان خوزستان کشته شدند.

همزمان رسانه‌های حکومتی و امنیتی جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند با تحت فشار قرار دادن خانواده‌های قربانیان، روایتی خودشان از کشته شدن این معترضان را ارائه کنند.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران روز یکشنبه ۲۷ تیر ویدیویی از عموی قاسم خضیری، یکی از این کشته‌شدگان منتشر کرد که می‌گوید: قاسم خضیری کارگر یک باطری‌فروشی بود و شامگاه جمعه هنگام بازگشت از محل کار به خانه هدف تیراندازی قرار می‌گیرد.

عموی قاسم در این ویدئو می‌گوید که این جوان «نتوانست بگوید که ضاربش کیست.» او اضافه می‌کند: «مرحوم قاسم اهل نماز و روزه و از نیروهای بسیجی پایگاه مسجد محل بود و اهل تجمع و اغتشاش نبود.»

قاسم خضیری (ناصری) یک جوان معترض شامگاه در منطقه کانتکس اهواز با شلیک نیروهای امنیتی مجروح شد و روز شنبه بر اثر شدت جراحات وارده، جان ‌باخت. این جوان ۱۸ ساله که یکی از خواهرانش معلولیت جسمی دارد، سرپرست خانوار بود.

همچنین خبرگزاری فارس روز شنبه در فیلم دیگری که از پدر و برادر مصطفی نعیماوی، دیگر کشته شده اعتراضات خوزستان منتشر کرد، کشته شدن او را به «خرابکاران» نسبت داد.

بر اساس گزارش‌های مستقل، مصطفی نعیماوی جوان ۳۰ ساله اهل شادگان شامگاه جمعه در جریان اعتراض‌ها به بی‌آبی در این شهر با شلیک گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.

اما پدر مصطفی در فیلمی که خبرگزاری فارس منتشر کرده، به زبان عربی گفت: «پسرم اهل ایجاد مشکل یا اهل کار خلاف و شورش نبود.»

او نیز همانند عموی قاسم خصیری گفت که پسرش «با بچه‌های بسیج و نیروی انتظامی رفت‌وآمد داشت.»

رسانه‌های داخل ایران درباره شناسایی عوامل این قتل گزارش‌های ضدونقیضی منتشر کردند؛ در حالی که به نوشته ایسنا «مسببان این حادثه توسط نیروهای انتظامی و امنیتی شناسایی و برخی دستگیر شدند»، خبرگزاری فارس نوشت هنوز عوامل این قتل شناسایی نشده‌اند.

این اولین بار نیست که خبرگزاری‌های حکومتی و امنیتی در ایران در زمان وقوع اعتراضات، مسئولیت کشته شدن معترضان را بر عهده «اغتشاشگران» می‌اندازند و با فشار بر خانواده‌های قربانیان و گرفتن فیلم‌هایی که شبیه «اعترافات اجباری» از زندانیان سیاسی است، در جهت سلب مسئولیت از نیروهای امنیتی و نظامی می‌کوشند.

در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸، بسیاری از خانواده‌های قربانیان این اعتراضات از فشار نیروهای امنیتی سخن گفتند.

منصور رضایی، برادر ناصر رضایی یکی از این قربانیان گفت نیروهای امنیتی بارها با خانواده رضایی تماس گرفتند و تهدید کردند که با رسانه‌های خارج کشور مصاحبه نکنند.

همچنین فشار بر این خانواده‌ها، بخشی مهم از گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره این اعتراضات بود.

دکمه بازگشت به بالا