خاورمیانه

سازمان ملل درباره شکل‌گیری بحران انسانی در افغانستان هشدار داد

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز سه شنبه ۲۲ تیرماه اعلام کرد که با اوج‌گیری خشونت‌ها در سراسر افغانستان در پی گسترش جنگ در این کشور اغلب مردم این کشور در آستانه آوارگی و فرار از خانه و کاشانه خود قرار دارند.

بنابر برآوردهای این نهاد سازمان ملل، از آغاز سال میلادی جدید، یعنی در حدود شش ماه و اندی، ۲۷۰ هزار غیرنظامی دیگر در این کشور آواره شده‌اند و با در نظر گرفتن جمعیت آواره پیشین، در حال حاضر، شمار آوارگان این کشور به بیش از سه و نیم میلیون نفر می‌رسد.

بابر بلوچ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان، در جریان برگزاری یک نشست خبری در ژنو گفت که افغانستان بر لبه پرتگاه یک بحران انسانی دیگر قرار گرفته است اما از این بحران می‌توان جلوگیری کرد.

به گفته این سخنگو، طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با سال ۲۰۲۰، شمار تلفات غیرنظامیان در این کشور ۲۹ درصد افزایش یافته است. رقم قابل توجهی از جان‌باختگان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

گزارش‌ها حاکی است که نبود امنیت، اخاذی و زورگیری گروه‌های مسلح غیر دولتی، افزایش انفجارهای کنار جاده‌ای، نبود درآمد و قطع خدمات اجتماعی به آوارگی شهروندان افغانستانی دامن زده است.

دکمه بازگشت به بالا