ایران

ند پرایس: مذاکرات آزادی زندانیان از گفت‌وگوهای برجام جداست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن برای آزادی زندانیان دوتابعیتی ادامه دارد اما به گفت‌وگوهای احیای برجام در وین ربطی ندارد. دولت ایران نیز از پیشرفت در بحث تبادل زندانی خبر می‌دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن تاکید بر ناعادلانه بودن حبس شهروندان ایرانی – آمریکایی‌، از تداوم مذاکره غیرمستقیم با تهران برای آزادی این افراد خبر داد.

او در یک کنفرانس خبری یادآور شد که این گفت‌وگوها از زمان دونالد ترامپ شروع شده و به طور فعال جریان دارد. پرایس خاطر نشان کرد که این روند از مذاکرات احیای برجام در وین جداست.

هم‌زمان، سخنگوی دولت ایران نیز به آمادگی جمهوری اسلامی برای تبادل زندانی با آمریکا اشاره کرد. علی ربیعی گفت: «دولت بایدن از شروع کار خود بر مسئله آزادی زندانیان آمریکایی تمرکز کرده و جمهوری اسلامی هم به خاطر نیات انسان‌دوستانه آماده تبادل آنهاست.»

در میان زندانیان دوتابعیتی محبوس در ایران، سیامک و باقر نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و کارن وفاداری، تابعیت آمریکایی  دارند. باقر نمازی در حال حاضر در مرخصی درمانی به سر می‌برد اما حق خروج از ایران را ندارد.

سه ماه قبل، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دو هزارمین روز حبس سیامک نمازی، در پیامی توییتری خواهان آزادی او و همه گروگان‌هایی شد که ناعادلانه و غیرقانونی در ایران زندانی شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا