ایران

انتقاد دوباره روحانی از مصوبه هسته‌ای مجلس: فرصت توافق را از دولت گرفتند

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، با انتقاد از مصوبه هسته‌ای مجلس ایران، گفته است در طول ماه‌های گذشته «فرصت توافق» از دولت او گرفته شده و اگر اصل ۶۰ لطمه نمی‌خورد ‌که در آذرماه لطمه خورد، و اگر ۱۱ آذر لطمه نمی خوردیم، در اسفند ماه برجام تکمیل شده بود و مردم عید و فروردین دیگری می دیدند.

اشاره حسن روحانی به ۱۱ آذر سال گذشته بر می‌گردد که مجلس ایران برای سرعت دادن به فعالیت‌های هسته‌ای مصوبه داشت. اشاره او به اصل ۶۰ قانون اساسی نیز به بحث اختیار و استقلال قوه مجریه برای انجام امور مرتبط به این قوه مرتبط است.

رئيس جمهور ایران روز ۱۶ تیرماه در اظهاراتی که ظاهرا انتقاد از روند موجود بود، گفت حل مشکل رفع تحریم‌ها دست خود ایران است و «می‌توانیم همین هفته تصمیم بگیریم که آن را تمام کنیم یا می‌توانیم تصمیم بگیریم که ماه‌ها ادامه پیدا کند».

بر اساس مصوبه یاد شده مجلس ایران، دولت روحانی ملزم شده بود که اگر تا سوم اسفند سال گذشته، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت علیه جمهوری اسلامی حذف نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.

در طول ماه‌های گذشته، اجرای بخش‌هایی از این مصوبه به ویژه در زمینه توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی که به کاهش دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی منجر شد، همواره مورد انتقاد کشورهای غربی قرار گرفته است و اقدامات ایران را عامل پیچیده‌تر شدن مذاکرات توصیف کرده‌اند.

در طول ماه‌های گذشته ایران و کشورهای عضو برجام در شش دور مذاکرات وین که با حضور غیرمستقیم آمریکا برگزار شد، تلاش‌هایی برای احیای برجام انجام داده‌‌اند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در آخرین گزارشی که روز ۲۱ تیرماه درباره نحوه اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه داد، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات مربوط به احیای برجام در ابتدای دولت ابراهیم رئيسی «تکمیل شود».

گفتنی است، ناظران معتقداند که تصمیم نهایی در مورد برجام را علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی خواهد گرفت و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در خصوص تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بر روند مذاکرات هسته‌ای گفته است، رهبر جمهوری اسلامی تعیین‌کننده رویکرد و خط‌مشی‌های اصلی ایران است.

دکمه بازگشت به بالا