خاورمیانه

توافق ترکیه و آمریکا بر سر حفاظت از فرودگاه کابل

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز جمعه ۱۸ تیر گفت واشینگتن و آنکارا در مورد «ابعاد» و نحوه حفاظت از فرودگاه کابل توسط نیروهای ترکیه پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به توافق رسیده‌اند.

دولت ترکیه مسئولیت حفاظت از این فرودگاه پس از خروج نیروهای آمریکایی در پایان ماه اوت را پذیرفته است و این نشانه‌ای از بهبود مناسبات بین واشینگتن و آنکارا است.

آقای اردوغان گفت این موضوع روز پنجشنبه بین وزارت دفاع آمریکا و وزارت دفاع ترکیه مورد بحث قرار گرفته و افزود: «در جریان گفت‌وگو با آمریکا و ناتو ابعاد این ماموریت بررسی و آنچه که ما می‌پذیریم و نمی‌پذیریم مشخص شد.»

فرودگاه کابل محل اصلی خروج دیپلمات‌ها و کارکنان غربی نهادهای امدادگر در افغانستان است.

ناتو و آمریکا نگرانند که پس از خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان شهر کابل و فرودگاه آن به تصرف نیروهای طالبان درآید و به همین دلیل ناتو تلاش می‌کرد که برای حفاظت از این فرودگاه یک راه‌حل سریع پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، طالبان اما در واکنش به ادامه حضور ترکیه در افغانستان برای محافظت و اداره فرودگاه کابل گفته اند، ترکیه نیز باید طبق توافق ۲۰۲۰ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، سربازانش را از این کشور خارج کند و ما حضور نظامی هیچ کشوری را با هر نامی که باشد، تحمل نخواهیم کرد.

از زمان سرنگونی حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ ترکیه در ماموریت‌های ناتو در افغانستان نقش فعالی ایفاد کرده و صدها نفر از نظامیان آن کشور در افغانستان مستقر بوده‌اند.

با وجود حضور نیروهای این کشور در زمان طولانی دو دهه در افغانستان دیدگاه طالبان نسبت به این کشور خصمانه نبوده است و تنها یک سرباز ترک در انفجار خودرو در کابل در سال ۲۰۱۵ کشته شده است.

دکمه بازگشت به بالا