خاورمیانه

طالبان: در توافق‌نامۀ دوحه در بارۀ حمله بر شهرها چیزی نیامده است؛ بایدن: حکومت افغانستان سقوط نمی کند

در حالی که مراکز نزدیک به ده ولایت افغانستان در دو ماه گذشته شاهد درگیری ها بوده اند، رییس هیاتی از طالبان که به مسکو رفته است، می‌گوید که در توافق‌نامه صلح دوحه میان آمریکا و طالبان درباره خودداری این گروه از حمله بر شهرها چیزی نیامده است و طالبان مصمم به حمله بر مرکز های ولایت ها نیستند.

در حالی که درحومه‌های چندین شهر و از جمله مرکز ولایت بادغیس از سه روز به این سو جنگ جریان دارد؛ شهاب الدن دلاور، عضو رهبری طالبان می‌گوید که این گروه برای جلوگیری ازخونریزی، بر شهرها حمله نخواهند کرد.

این عضو بلند پایه رهبری طالبان می گوید که از میان ۳۹۰ ولسوالی در افغانستان، حدود ۲۵۰ ولسوالی به دست طالبان اند و این یعنی چیزی حدود ۸۰ درصد افغانستان می شود.

سهیل شاهین، عضو هیات مذاکره کننده طالبان ابراز داشت: “این ممکن نیست که از طریق جنگ به این آسانی گرفته شوند؛ اما این ها همه شان داوطلبانه به خوشی می‌آیند با امارت اسلامی یکجا می‌شوند.”

از سویی دیگر رییس جمهور امریکا در یک سخنرانی ضمن اشاره به همکاری دوامدار واشنگتن با مردم و حکومت افغانستان مدعی شد که حکومت افغانستان سقوط نمی‌کند و تمام ظرفیت‌های لازم، از نیرو تا تجهیزات، را برای حفظ نظام دارد.

آقای بایدن  در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت که حکومت افغانستان ۳۰۰ هزار نیروی مسلح مجهز دارد در حالی که شمار جنگجویان طالبان به ۷۵ هزار تن می‌رسد.

این در حالی است که حکومت افغانستان در دو ماه گذشته بخش زیادی از اراضی را از دست داده است و آمریکا برای خروج غیرمسئولانه‌اش از افغانستان به شدت مورد انتقاد است.

دکمه بازگشت به بالا