ایران

۸ شرکت صادرکننده‌ تجهیزات نظامی به ایران تحریم شدند

طبق گزارشی که در وبسایت وزارت بازرگانی  آمریکا منتشر شده است، روز جمعه ۱۸ تیر ماه واشنگتن ۳۴ شرکت، از جمله ۸ شرکتی را که تجهیزات آمریکایی برای کمک به توسعه برنامه نظامی ایران ارسال می‌کردند، تحریم کرده است.

اداره صنایع و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا می‌افزاید ۱۴ شرکت مستقر در چین که روز جمعه به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده، متهم به همکاری با دولت چین برای نقض حقوق اویغورهای این کشور هستند و ۸ شرکت نیز در رابطه با برنامه نظامی ایران تحریم شده‌اند.

فعالیت این شرکت‌ها در تضاد با منافع آمریکا عنوان شده و از شرکت‌های داخلی خواسته اند تا با آنها همکاری نکنند.

این گزارش می‌افزاید ۱۴ شرکت، از جمعه شرکت‌های فن‌آوری، در رابطه با کمک به دولت چین برای بازداشت گسترده و نقض حقوق اویغورها، قزاق‌ها و اقلیت مسلمان این کشور همکاری داشته‌اند.

بر اساس این گزارش دولت چین علیه این اقلیت‌ها مرتکب «جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی» شده است.

جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفته است این وزارتخانه قویا متعهد به اقدامات قاطع برای هدف قرار دادن نهادهایی است که مرتکب مشارکت در نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ چین یا استفاده از تکنولوژی آمریکایی برای کمک به نوسازی توان نظامی بی‌ثبات کننده این کشور هستند.

وی گفته است آمریکا کنترل‌های سفت و سختی بر دولت‌ها، شرکت‌ها و افرادی که در صادرات تجهیزات آمریکایی برای برنامه نظامی کشورهایی مانند چین، ایران و روسیه دست دارند، اعمال خواهد کرد؛ چرا که این اقدامات در تضاد با ارزش‌های ایالات متحده و امنیت این کشور است.

وزارت بازرگانی آمریکا می‌گوید در همین راستا هشت شرکت را که صادرات اقلام آمریکایی ممنوع شده برای برنامه نظامی ایران را تسهیل کرده‌اند، به لیست سیاه ایالات متحده اضافه کرده است.

شرکت‌های دیگری نیز در رابطه با صادرات تجهیزات الکترونیکی آمریکایی با مصرف نظامی به روسیه، تحریم شدند.

از میان ۳۴ شرکتی که تحریم شده، ۲۳ شرکت از خود چین، شش شرکت از روسیه، دو شرکت کانادایی، همچنین شرکتهایی از ایران، لبنان، هلند، پاکستان، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، امارات و همچنین ۵ شرکت از بریتانیا وجود دارند.

دکمه بازگشت به بالا