خاورمیانه

عربستان سعودی از تولید اورانیوم ۲۰ درصدی در ایران ابراز نگرانی کرد

شاهزاده عبدالله بن خالد بن سلطان آل‌سعود، نماینده عربستان سعودی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به گزارش اخیر آژانس در مورد تصمیم نظام ایران برای تولید اورانیوم فلزی ۲۰درصد غنی‌شده، این اقدام را «نگران‌کننده» دانست.

 او همچنین افزایش نقض تعهدات هسته‌ای ایران را مانع مذاکره و عامل بالا رفتن سوء ظن جامعه جهانی به اهداف برنامه هسته‌ای ایران دانست.

شاهزاده عبدالله بن خالد بامداد پنج‌شنبه، ۱۷ تیرماه، با انتشار رشته‌توییتی در حساب توییتر خود نوشت: «آنچه امروز شاهدیم، تلاش ایران برای تولید فلز اورانیوم ۲۰درصد غنی‌شده است، درحالی‌که در کاربرد مسالمت‌آمیز [انرژی هسته‌ای] ضرورتی برای تولید آن وجود ندارد. این اقدام از لحاظ اهداف حقیقی نهفته در پس آن، نگران‌‌کننده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران در حال برنامه‌ریزی برای تولید اورانیوم فلزی با غنای حداکثر ۲۰ درصدی در یک فرایند چند مرحله‌ای است.

کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک از این تصمیم ایران ابراز «نگرانی عمیق» کرده و نوشته بودند: «ایران هیچ نیاز غیرنظامی برای توسعه اورانیوم فلزی، که یک گام کلیدی در جهت ساخت سلاح هسته‌ای است، ندارد.»

دکمه بازگشت به بالا