خاورمیانه

ابراز نگرانی بوریس جانسون از آینده افغانستان

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا دیروز برای کمیته روابط مجلس عوام بریتانیا درباره افغانستان صحبت کرد. آقای جانسون در این نشست گفت اوضاع فعلی افغانستان مملو از خطر است، چون طالبان به سرعت پیشروی می‌کنند.

نخست وزیر بریتانیا به نمایندگان مجلس کشورش گفت “اگر از من بپرسید که از اوضاع فعلی افغانستان ابراز خوشحالی می‌کنید، طبعا نمی‌کنم، من تشویش دارم.”

او در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان گفت بریتانیا درباره وضعیتی که در آن قرار دارد باید واقع بین باشد. ولی آنچه که باید امیدوار باشد این است که خون و پولی را که بریتانیا طی دهه‌ها برای حفاظت از مردم افغانستان هزینه کرده، هدر نرفته است.

به گفته او، توافق صلح نهایی افغانستان باید کسانی را نیز شامل شود که نیروهای بریتانیا و سایر کشورهای که در افغانستان حضور داشته علیه آنان جنگیده‌اند. آقای جانسون گفت طرفها در کابل باید به یک توافق صلح برسند که زمینه حضور طالبان نیز مساعد شود.

در دوماه گذشته با آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان اعلام کرده اند که بیشتر از ۱۶۰ ولسوالی از ۳۸۸ ولسوالی این کشور را تصرف کرده‌است. دولت افغانستان تاکنون تایید کرده که ۸۰ ولسوالی به دست طالبان افتاده است. روز گذشته نیز طالبان موفق شدند وارد شهر قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس و ساعاتی نیز در این شهر بمانند.

دکمه بازگشت به بالا