ایران

تجمع اعتراضی فعالان محیط زیستی خوزستان؛ آنها خواستار تأمین حق آبه هورالعظیم شدند

در پی خشکی پهنه هورالعظیم و مرگ هزاران قطعه ماهی نادر، توقف مهاجرت گونه‌های بومی پرندگان و اتلاف گاومیش‌ها، پیش از ظهر امروز شنبه ۱۲ تیرماه جمعی از فعالان محیط زیست با تجمع در مقابل ساختمان سازمان آب و برق خوزستان خواستار رهاسازی حقابه تالاب هورالعظیم و پایان سیاست‌های مخرب وزارت نیرو در حوزه منابع آبی شدند.

بر روی پلاکاردهایی که در دست فعالان محیط زیست خوزستان بود از جمله نوشته‌های «تالاب‌های خوزستان تشنه‌اند» و «پرندگان مهاجر مهمان تالاب‌های ما هستند» دیده می‌شد.

بر اساس ویدیوهای دریافتی، یکی از فعالان حاضر در این تجمع با محکوم کردن سهل‌انگاری وزارت نیرو می‌گوید تالاب هورالعظیم ریه تنفسی منطقه بود اما بر اثر عدم تامین حق‌آبه این تالاب، میلیون‌ها قطعه ماهی از بین رفتند، طوفان‌های عظیم ریزگرد پدیدار شد و معیشت مردم حاشیه تالاب نیز شدیدا تحت تاثیر قرار گرفت.

یک روز پیشتر محمدجواد اشرفی،‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان مدعی شده بود، خشک شدن تالاب‌ها «اتفاقی طبیعی» است و این رویداد به عنوان چرخه‌ای از زندگی تالاب‌ها در تمام آب‌های جهان قابل قبول است.

هورالعظیم یا کلان‌تالاب، بزرگ‌ترین تالاب مرزی در استان خوزستان است، که یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران بشمار می‌آید. این تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده است.

دکمه بازگشت به بالا