حقوق بشر

نماینده سقز از کشته شدن ۴ کولبر طی دو هفته‌ی اخیر خبر داد

بهزاد رحیمی٬ نماینده مردم سقز و بانه در مجلس خبر از آن داد که طی دو هفته اخیر ۴ کولبر دیگر کشته شدند.

او در این رابطه افزود: متاسفانه با وجود پیگیری ها و اعلام اینکه دیگر شاهد اینگونه اتفاقات نخواهیم بود، ۴ جوانی که میانگین سنی آنها ۳۰ سال بود به ضرب گلوله سربازان هنگ مرزی کشته شدند.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که شهروندان مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ زخمی می شوند.

بهزاد رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه میانگین سنی این کولبران، ۳۰ سال بود، ادامه داد: متاسفانه باز هم جوانان بی گناهی کشته می‌شوند که برای تامین معیشت خود و خانواده‌شان راه سخت کولبری را انتخاب کرده اند؛ درحالی که ما بارها به مسوولین تذکر داده‌ایم که اگر به مواردی مشکوک شدند، این افراد را بازداشت کنند یا با گلوله پلاستیکی بزنند اما مستقیم به قبل و سر آنها شلیک می کنند و متاسفانه این افراد کشته می شوند.

نماینده مردم سقز و بانه در ادامه توضیح داد: این شلیک ها از سوی سربازان هنگ مرزی انجام می‌شود و به دلیل اینکه در مرز اتفاق می افتد، اساسا می توانند منکر شوند و بگویند که این کولبران به قصد خرابکاری آمدند و ضد انقلاب هستند؛ لذا از این حربه استفاده می کنند؛ اما کولبران مشخص هستند زیرا نه اسلحه دارند و لباس محلی تنشان هست و کارشان هم معلوم است.

دکمه بازگشت به بالا