ایران

مخالفت اتحادیه کانون‌های وکلا با آیین‌نامه تحمیلی قوه قضائیه

دیروز جمعه یازدهم تیرماه، اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آیین‌‌نامه جدید وکالت را که توسط قوه قضاییه ابلاغ شده «ناقض و تحدیدکننده استقلال کانون وکلا» می‌داند و آن را به رسمیت نمی شناسد.

این اتحادیه تاکید کرده است که آیین‌‌نامه جدید در مواردی «ناقض حقوق شهروندان» است و باید در همفکری با کانون‌های وکلای دادگستری «اصلاح» شود تا «قابلیت اجرا پیدا کند».

در بخشی از این بیانیه با اشاره به سابقه ۷۰ ساله قانون استقلال کانون وکلا و تأکید بر حفظ استقلال این کانون، مسئولیت حفظ و صیانت از استقلال نهاد وکالت را برعهده نظام حاکم، مدیران و گردانندگان نهاد وکالت عنوان شده است.

آیین‌نامه جدید وکالت را که در ۱۶۴ ماده تنظیم شده است روز ششم تیرماه امسال ابراهیم رئيسی در آخرین روزهای ریاست خود در قوه قضاییه تصویب و ابلاغ کرد.

در این آیین‌نامه حق صدور پروانه وکالت از کانون وکلا گرفته و به قوه قضاییه داده شده است و در آزمون وکالت نیز مواردی چون درس متون فقه و حقوق اساسی اضافه شده است.

همچنین به‌ منظور هماهنگی امور مربوط به وکلا، شورایی به نام «شورای عالی هماهنگی امور وکلا» در معاونت حقوقی قوه قضاییه تشکیل می‌شود.

جمهوری اسلامی در نظر دارد هیئت اجرایی کانون وکلا را به یک هیئت انتصابی از طرف قوه قضاییه تغییر دهد. این امر می‌تواند تهدید بزرگی برای استقلال حرفه حقوقی در ایران محسوب شود و کانون وکلای مستقل و خودگردانی که از حقوق و منافع وکلای ایرانی محافظت می‌کند، با چنین تغییری در چنگال حکومت خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا