پزشکی و سلامت

آمار کرونا در سیستان و بلوچستان با کل آمار پاکستان برابری می‌کند

با گسترش شیوع ویروس کرونا نوع “دلتا” در اکثر شهرهای ایران، نقشه تقسیم‌بندی میزان شیوع تقریبا به رنگ قرمز و نارنجی در آمده است و در این میان وضعیت استان سیستان و بلوچستان بحرانی گزارش شده است، به طوریکه احمدعلی موهبتی، استاندار این استان گفته “بیش از یک هفته است که آمار روزانه‌ مبتلایان در استان بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر و تعداد فوتی‌ها تا ۱۹ نفر رسیده است که با آمار کشور پاکستان با ۲۲۰ میلیون نفر جمعیت برابری می‌کند!”

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس هم با انتقاد از وضعیت رسیدگی به مردم در سیستان و بلوچستان می گوید که “این منطقه ضعیف‌ترین زیرساخت‌های بهداشت و درمان را داراست. محدوده سواحل مکران یعنی شهرهای چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند حتی یک بخش عفونی ندارد”.

آقای سعیدی از روند واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان هم انتقاد کرده و گفت که “واقعیت این است که شرایط واکسیناسیون هیچ نسبتی با حجم بیماری ندارد” و “برخورد مسئولان وزارت بهداشت، ما را متأُسف کرده” و “مسئولان به جای پاسخگویی، مدعی هستند”.

پیشتر نیز نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابتلای روزانه بیش از ۱۲۰۰ نفر از مردم سیستان و بلوچستان به کرونا، مقصر اصلی افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در این استان را وزیر بهداشت دانست و خواهان اقدام قوه قضائیه علیه او شد.

فدا حسین مالکی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی به وزیر بهداشت، گفت: «جنابعالی اخیراً در نامه‌ای به وزیر بهداشت کشور هند اعلام آمادگی کرده‌اید تا از نظر تجهیزات بهداشتی و دارویی به مردم این کشور برای مقابله با کرونا کمک کنید.»

او با انتقاد از پیشنهاد سعید نمکی برای کمک به هند در راستای مقابله با ویروس کرونا افزود به‌جای اینکه به هند بروید، سری به استان سیستان و بلوچستان بزنید و با ویروس هندی که وارد این استان شده مبارزه کنید و تجهیزات خود را در اختیار این استان قرار دهید.

موج پنجم کرونا در ایران با ورود ویروس گونه دلتا از جنوب کشور آغاز شد و در حال گسترش به تمامی مناطق ایران بوده و این در حالیست که کارشناسان پیشتر هشدار داده بودند که باید برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این گونه ویروس کووید ۱۹ شیوه‌ها و راهکارهای سختگیرانه‌ای را در نظر گرفت.

دکمه بازگشت به بالا