ایران

کاخ سفید: ایران به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه یازدهم تیرماه از ایران خواست به تعهداتش در قبال آٓژآنس بین المللی انرژی اتمی پایبند باشد و با بازرسان این نهاد همکاری کند.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص نگرانی درباره عدم تمدید توافق ایران و آژانس و تاثیر چنین موضوع بر مذاکرات احیای توافق موسوم به برجام گفت، ما (از آغاز) این انتظار را داشتیم که در مسیر دستیابی به توافقی در این مذاکرات با چالش‌هایی روبرو شویم. سخنگوی کاخ سفید افزود ما قبلا هم یک چنین تجربه‌ای را در (مذاکرات پیشین با ایران) داشته‌ایم.

جن ساکی گفت، همانطور که وزیر خارجه آمریکا گفته است، ما معتقدیم که ایران باید تعهداتش را نسبت به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرا کند و به تعهداتش تحت پادمان با آژانس پایبند باشد.

دولت ایران اسفندماه سال گذشته بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد، ولی پس از آن تهران و آژانس اوایل اسفند پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای به مدت سه ماه فعالیت کند.

این توافق سه ماهه با نظر شورای عالی امنیت ملی ایران، به مدت یک ماه دیگر تمدید شده بود و این مهلت روز پنج‌شنبه، ۳ تیر به پایان رسید.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته گفته بود٬ جمهوری اسلامی الزامی برای تمدید تفاهم با آژانس ندارد.

به تازگی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز به نقل از یک مقام بلندپایه ایران گزارش داد که جمهوری اسلامی در صدد است تا زمانی که توافقی بر سر احیای برجام حاصل نشود، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به تصاویر دوربین‌های نظارتی مراکز هسته‌ای را ندهد.

دکمه بازگشت به بالا