ایران

حمایت نهادهای ملی و بین‌المللی اعتصاب کارگران پیمانی صنعت نفت

اعتصاب کارگران صنایع نفت، پتروشیمی و نیروگاه‌های ایران با حمایت و همبستگی نهادهای ملی و بین‌المللی روبرو شده است، که می‌توان از هشت نهاد صنفی و سندیکایی ایران، کانون مدافعان حقوق بشر و شبکه بین‌المللی سندیکایی نام برد.

اعتصاب کارگران صنعت نفت و پتروشیمی با لیستی از مطالبات نه تنها حمایت و همبستگی نهادهای صنفی و سندیکایی داخل ایران را برانگیخته، بلکه نهادهای جهانی نیز به پشتیبانی از آن برخاسته‌اند.

ازجمله “شبکه بین‌المللی سندیکایی” روز دوشنبه ۲۸ ژوئن بیانیه‌ای در حمایت از خواسته‌های کارگران اعتصابی صنعت نفت ایران منتشر ساخت.

شبکه بین‌المللی سندیکایی متشکل از ده‌ها نهاد سندیکایی در سراسر جهان است.

در بیانیه حمایتی “شبکه بین‌المللی سندیکایی” از کمپین ۱۴۰۰ درباره وضعیت اسفناک کارگران صنعت نفت ایران نوشته شده است: « صنعت نفت ایران زیر دست چندین شرکت پیمان‌کاری‌ست. قاعده کاری این شرکت‌ها قراردادهای موقت یا حتا بدون ‌قرارداد کاری است. کارگران استثمار می‌شوند.»

این بیانیه می‌افزاید، از روز ۱۹ ژوئن یک اعتصاب گسترده آغاز شده است و کارگران ۷۰ شرکت در این حرکت حضور دارند.

در این بیانیه آمده است: «تشکلات عضو شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه از کارگران اعتصابگر و شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت که جنبش را هماهنگ می‌نماید، پشتیبانی می‌کند.»

همچنین هشت نهاد سندیکایی و صنفی ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه ۲۸ ژوئن (۷ تیر) می‌گویند “این اعتصاب بزرگ کارگری ناشی از شرایط بسیار بد محیط‌های کار در صنایع نفت و گاز و همچنین حقوق و دستمزد ناچیز می‌باشد که شرایط را برای کارگران پروژه‌ای و پیمانکاری نفت و پتروشیمی در سراسر کشور بسیار غیرقابل تحمل کرده است”.

این هشت نهاد صنفی “از همه کارگران، بازنشستگان، معلمان، دانشجویان، روشنفکران، هنرمندان، خبرنگاران” خواسته‌اند از این حرکت کارگری پشتیبانی کنند.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران نیز با انتشار یک بیانیه در سایت این کانون حمایت و همبستگی خود را با کارگران اعتصابی اعلام کرده است.

کانون مدافعان حقوق بشر نیز تمام گروه‌ها، نهادهای مدنی، صنفی و سیاسی ملی و بین‌المللی را فراخوانده است، با اعلام حمایت و همبستگی خود، کارگران اعتصابی را در این شرایط مهم تنها نگذارند.

دکمه بازگشت به بالا