ایران

درخواست اخراج نماینده ایکائوی ایران از کانادا بابت مباشرت در جنایت علیه بشریت

سارا تِیک، وکیل بین‌المللی حقوق بشر و عضو ارشد «موسسه مکدونالد لوریر»، به همراه علی گرجی، بنیانگذار سازمان «ایران نوین» و عضو خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی که توسط سپاه پاسداران ایران ساقط شد، در مقاله‌ای مشترک برای وبسایت «آی پالیتیکس» از دولت کانادا خواسته‌اند نماینده ایران در «ایکائو» را بابت مباشرت در جنایت علیه بشریت از این کشور اخراج کند.

به گفته تیک و گرجی، فرهاد پرورش که اکنون ساکن شهر مونترال کاناداست، پیش از انتصاب به مقام نمایندگی ایران در «سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری» (ایکائو)، مدیر اجرایی هواپیمایی ملی ایران، «ایران ایر» بود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در فایل صوتی که اخیرا لو رفت گفته که نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اطلاع و اجازه پرورش، در سال ۲۰۱۶ از «ایران ایر» برای انتقال پرسنل و تجهیزات به سوریه استفاده کرده است.

ظریف تاکید می‌کند كه پرورش خودش اعتراف كرده كه تحت فشار قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس، وی ایران ایر را در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران قرار داده است.

دولت کانادا می‌تواند در همبستگی با قربانیان پرواز PS752 و خانواده‌های آنها‌، با نظر به «کنوانسیون روابط دیپلماتیک وین» فرهاد پرورش را به عنوان «شخصیت ناخواسته» منظور کرده و از این کشور اخراج کند، و از نظام ایران بخواهد فردی بدون سوابق مذکور را به عنوان نماینده خود در ایکائو منصوب کند.

دکمه بازگشت به بالا