ایران

آرای باطله پس از ابراهیم رئیسی دوم شد

پس از ساعت‌ها سکوت درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، جمال عرف، رییس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرد که بر اساس ۹۰ درصد آرا، ابراهیم  رئیسی ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای به دست آورده و پیروز شده است.

او تعداد شرکت‌کنندگان را  ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت که محسن رضایی سه میلیون و ۳۰۰ هزار رای، ناصر همتی دو میلیون و ۴۰۰ هزار رای، و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی یک میلیون رای کسب کرده‌اند.

عرف به میزان آرای باطله اشاره نکرد و گفت که این آمار در گزارش نهایی اعلام خواهد شد. گرچه وزارت کشور هنوز آمار آرای باطله را اعلام نکرده اما بر مبنای محاسبه آرای سایر کاندیداها و تقسیم آن بر مجموع تعداد مشارکت‌کنندگان، آرای باطله بعد از شمارش بیش از ۹۰ درصد صندوق‌ها، حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار رای بوده و حدود ۱۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از حوزه‌های رای‌گیری نشان از عدم مشارکت گسترده شهروندان ایرانی در انتخابات داشت.

حسن روحانی،‌ رییس جمهور ایران پیش از اعلام این آمار  بدون نام بردن از ابراهیم رئیسی گفت: «من به منتخب مردم تبریک می‌گویم اما چون هنوز نتیجه رسما اعلام نشده،‌ تبریک رسمی را به تاخیر می‌اندازم اما معلوم است چه کسی رای به اندازه کافی آورده است.»

ابراهیم رئیسی در ۴۰ سال گذشته سمت‌های قضایی داشته و حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ عملکرد او را «۳۸ سال زندان و اعدام» خوانده بود.

دکمه بازگشت به بالا