خاورمیانه

تحولات یمن؛ گریفیتس: طرفین درگیر در یمن نتوانستند به توافقی برسند، انصار الله با برگزاری مذاکرات در قطر موافقت کرد

«مارتین گریفیتس»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن، در آخرین گزارش خود در شورای امنیت تأکید کرد که طرفین درگیر در یمن هنوز نتوانسته اند اختلافاتشان را پشت سر گذارند.

او که دوره فعالیتش پایان یافته و تلاش‌ها برای معرفی جانشین وی آغاز شده، در گزارش خود در شورای امنیت تأکید کرد که یمن نیازمند یک روند سیاسی و حل‌وفصل امور به نحوی است که همه در آن حضور داشته باشند و ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های جاری به‌خصوص ازجانب عمان برای حل این نزاع به نتیجه برسد.

گریفیتس اعلام کرده که طرف‌های درگیر در یمن نتوانسته‌اند به توافقی برسند و گره اصلی در آن است که انصارالله بر ضرورت رسیدن به توافقی جداگانه برای بازگشایی بنادر و فرودگاه به عنوان پیش‌شرط آتش بس و آغاز مذاکرات سیاسی تأکید می‌کند اما طرف مقابل خواستار آن است که این بازگشایی‌ها با آتش‌بس هم‌زمان باشد.

در عین حال شورشیان حوثی یمن با برگزاری مذاکرات در قطر در صورت پاسخ مثبت ائتلاف عربی به پیام ارسال شده به آنها توسط هیئت عمانی موافقت کردند.

«محمد علی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی انصار الله در توئیتی گفت: اگر کشورهای عضو ائتلاف عربی پاسخ مثبتی به جواب آنها به نامه سلطان معظم بدهند، گمان نمی کنم مانعی برای مذاکره و تکمیل گفت وگو در قطر وجود داشته باشد.

حوثی‌ها، شیعیان یمنی مورد حمایت ایران هستند که بر علیه دولت قانونی آن کشور شوریده‌اند و اکنون کنترل صنعا پایخت را در اختیار دارند.

حوثی ها بارها حملاتی را علیه مناطق غیرنظامی و نفتی عربستان شکل داده‌اند که در آخرین مورد، پهپاد انفجاری این گروه سقف یک مدرسه را متلاشی ساخت.

این حمله با واکنش تند جامعه بین الملل مواجه گردید و سفارت فرانسه در سعودی این اقدام را وحشیانه و ناجوانمردانه توصیف نمود.

دکمه بازگشت به بالا