خاورمیانه

عبدالله عبدالله: واگذاری ولسوالی‌ها به طالبان برنامه‌ریزی‌شده نیست

در پی سقوط شماری از ولسوالی‌ها به‌دست طالبان، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ افغانستان، روز سه‌شنبه در دیدار با شماری از جوانان، در واکنش به سقوط ولسوالی‌ها، گفت تخلیه نیروهای امنیتی از ولسوالی‌ها بخشی از برنامه‌ای منظم نیست و ادعاها مبنی بر این‌که گویا ولسوالی‌ها از روی برنامه به طالبان واگذار می‌شود، درست نیست.

شورای عالی مصالحه در اطلاعیه‌ای، به نقل از عبدالله عبدالله نوشته است که عوامل متعدد باعث می‌شود نیروهای امنیتی ولسوالی‌ها و مناطق را رها کنند. رییس شورای مصالحه با اشاره به نگرانی‌های مردم در مورد سقوط ولسوالی‌ها، گفت مردم از نیروهای امنیتی حمایت می‌کنند. او شرایط فعلی افغانستان را «ناگوار» خوانده است.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز اعلام کرد مناطقی که از لحاظ نظامی مناسب باشد حفظ می‌شود.

درحالی‌که عبدالله عبدالله واگذاری و سقوط والسوالی‌ها را برنامه منظم دولت نمی‌‌داند اما اوایل هفته جاری، عطا محمد‌نور، والی پیشین ولایت بلخ و سیاستمدار سرشناس افغانستان، در یادداشتی، نوشت بر اساس سیاست جدید حکومت، شماری از ولسوالی‌های دشوار‌گذر که امکان دفاع و ارسال نیرو به این مناطق سخت است، تخلیه می‌شود. عطا محمد‌نور در ادامه افزود تخلیه ولسوالی‌ها باید با مشورت مردم و فرماندهان محلی صورت بگیرد تا از آسیب بیشتر به مردم جلوگیری شود.

آقای عبدالله همزمان در مورد مذاکرات صلح با طالبان گفته است که دولت این کشور و جامعه‌ جهانی معتقدند که مساله کنونی افغانستان راه‌حل نظامی ندارد «اما طالبان هنوز هم قناعت نکرده است».

دکمه بازگشت به بالا