ایران

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه در مورد فایل صوتی ظریف و پرونده هواپیمای اوکراینی

غلام‌حسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در نشستی آنلاین به جزئیاتی درباره فایل صوتی درز کرده جواد ظریف اشاره کرده است.

اسماعیلی گفته از افرادی که در مظان اتهام بودند، برخی ممنوع الخروج شدند و برخی دیگر تفهیم اتهام شدند و قرار تامین برای آنها صادر شده و با قرارتامین آزادند.”

در پی درز فایل صوتی ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی که در آن اشاراتی به قاسم سلیمانی و تقابل “میدان و دیپلماسی” در ایران داشت، پرونده‌ای در اینباره در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، همچنین بدون اعلام جزئیاتی مشخص، گفت دادگاه پرونده هواپیمای اوکراینی «به‌زودی» برگزار می‌شود.

اسماعیلی روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد در نشست خبری هفتگی‌اش، در این زمینه اضافه کرد: «دادسرای نظامی رسیدگی‌های فنی، دقیق، کارشناسانه و همه‌جانبه انجام داد و پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.»

او درباره علنی  یا غیرعلنی بودن جلسه دادگاه نیز توضیحی نداد. اسماعیلی اوایل اردیبهشت گفته بود هنوز در این‌باره تصمیمی گرفته نشده است. در حالی که دادگاه عالی اونتاریو در کانادا اواخر اردیبهشت در حکمی، شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی را «عمدی» و «تروریستی» دانست، سخنگوی قوه قضاییه ایران گفت: «مرجع صالح رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی مراجع قضایی جمهوری اسلامی است.»

پیش‌تر، کانادا و اوکراین گزارش‌های جمهوری اسلامی ایران درباره انهدام این هواپیما در ۱۸ دی ۱۳۹۸ و کشته شدن تمامی ۱۷۶ سرنشین آن را رد کرده‌اند و آن‌ها را در جهت کتمان حقیقت دانسته‌اند.

اسماعیلی همچنین در این نشست خبری هفتگی، درباره پیگیری پرونده انتشار فایل صوتی ظریف، با اعلام این‌که چند نفر در این زمینه ممنوع الخروج و تفهیم اتهام شدند، گفت: «آن‌ها با قرار تامین آزادند.»

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد تحقیق قضایی در این زمینه ادامه دارد.

دکمه بازگشت به بالا