ایران

رییس مرکز ملی خشکسالی: هیچ‌گونه تعارفی نداریم، آب نیست

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، می گوید: «بدون هیچ تعارفی آب نیست» و «در بسیاری از مناطق نیز محدودیت منابع آبی شدید است».

احد وظیفه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که از ابتدای مهرماه تاکنون میزان بارش در کشور حدود ۱۳۰ میلیمتر بوده است، گفت: «این میزان نسبت به میانگین بلند‌مدت کشور بیش از ۴۰ درصد کمتر است.»

پیش‌تر، وزارت نیرو نیز از کاهش شدید بارش در سال جاری و کم شدن ذخایر سدهای ایران خبر داده است.

به گفته این مقام سازمان هواشناسی، در استان‌هایی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، کمبود بارش‌ها بین ۵۰ تا ۸۵ درصد گزارش شده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی اضافه کرد: «علاوه بر این، بارش برف در ایران طی زمستان نیز بسیار کم و از سوی دیگر، دمای هوا بالاتر از حد نرمال بود. از این‌رو، ذخایر برف کاهش یافت و آورد رودخانه‌ها نیز نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد.»

وظیفه درباره میزان افزایش دمای هوا در فصل‌های گوناگون سال در ایران گفت: «دمای هوا در بهار ۱۴۰۰ حدود دو تا سه درجه بیشتر از میانگین بلند‌مدت کشور بوده و پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در تابستان نیز کماکان بیشتر از میانگین بلند‌مدت باشد.»

او همچنین بر اساس مدل‌های اقلیمی تاکید کرد که بارش‌ها در پاییز ۱۴۰۰ دیرتر از زمان معمول آغاز می‌شود و به همین دلیل، ایران در سال جاری دچار «خشکسالی طولانی» خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا