جهان

کابینه جدید اسرائیل مجوز برگزاری تظاهرات “پرچم” را صادر کرد

دولت جدید اسرائیل روز دوشنبه مجوز برگزاری تظاهرات موسوم به پرچم را که فعالان افراط‌گرا و دست‌ راستی یهودی در پی اجرای آن هستند صادر کرد. این در حالی است که بسیاری طرف‌ها نگران‌اند که این تظاهرات بار دیگر موجب تنش و خشونت در اراضی فلسطینی شود.

دولت بنیامین نتانیاهو این تظاهرات را که قرار بود پنجشنبه گذشته برگزار شود به امروز (سه‌شنبه ۱۵ ژوئن) موکول کرد. جنبش حماس تهدید کرده بود که اگر این تظاهرات برگزار شود تنش‌ها ازسرگرفته خواهد شد.

تظاهرکنندگان یهودی در طی “راهپیمایی پرچم” از محله مسلمان‌نشین بیت‎المقدس خواهند گذشت.

روز گذشته «عومر بارلف»، وزیر جدید امنیت داخلی اسرائیل، اجازه برگزاری این تظاهرات را صادر و تأکید کرد که پلیس برای اجرای آن آماده است.

پس از تشکیل دولت جدید و کنار رفتن بنیامین نتانیاهو، برگزارکنندگان این تظاهرات نگران لغو مجوز آن بودند اما وزیر امنیت داخلی تأکید کرد که مجوز تظاهرات به قوت خود باقی است و «تظاهرات حق قانونی همه است».

تظاهرات کنندگان در نظر دارند که با در دست داشتن پرچم صهیونیستی وارد منطقه قدس شرقی شوند. این منطقه از حدود دو ماه پیش شاهد تنش است.

تظاهرات پرچم در واقع جشنی است  که در سالروز اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ برگزار می شود و هزاران راستگراهای یهودی در آن مشارکت می‌کنند و در طی آن وارد مناطق مسلمان‌نشین قدس می‌شود و معمولا با اهانت و آزار مسلمانان همراه می‌شود.

این تظاهرات قرار بود در ۱۰ مه برگزار شود اما به علت تنش‌ها در بیت‌المقدس شرقی موجب درگیری ۱۱ روزه نظامی با حماس در نوار غزه شد به تعویق افتاد.

هفته گذشته حماس هشدار داد که اگر تظاهرات این گروه از شهرک‌نشینان و افراط‌گرایان به سمت مسجد الاقصی و قدس شرقی کشیده شود آنها باید منتظر انتقام باشند.

دکمه بازگشت به بالا