پزشکی و سلامت

سازمان غذا و داروی ایران: برای هیچ‌کدام از واکسن‌های داخلی مجوز اضطراری صادر نشده

یک روز پس از آنکه وزیر بهداشت ایران از صدور مجوز اضطراری برای مصرف واکسن کرونای “برکت” خبر داد، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت: “هنوز برای هیچ کدام از واکسن‌های تولید داخل مجوز مصرف اضطراری صادر نشده است”.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، روز گذشته در سفری به استان مرکزی با اعلام خبر صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن “کووایران برکت” گفت: “از هفته آینده دستور توزیع دوزهای آماده را دادیم”.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: “البته همزمان دو واکسن تولید داخل در کمیسیون مربوطه در سازمان غذا و دارو در دست بررسی است که با تشکیل اطلاعات مطالعات کارآزمایی بالینی و ارائه گزارش گروه‌های ناظر، در روزها و هفته‌های آتی سازمان غذا و دارو در زمینه صدور مجوز مصرف استراتژیک تصمیم‌گیری خواهد کرد”.

وزیر بهداشت ایران در سفری به استان مرکزی همچنین وعده داده بود که واکسن پاستور هم با تکمیل مدارک “هفته آینده اجازه مصرف اضطراری بگیرد”.

اظهار نظر آقای نمکی در حالی اعلام شد که چهار روز پیش از آن، نتایج کارآزمایی “پیش‌بالینی” واکسن برکت، یعنی آزمایش‌ آن روی حیوانات، منتشر شد و این مقاله هنوز همتاداوری نشده است.

در هفته‌های اخیر مقام‌های بهداشتی در مناطق زیادی از ایران اعلام کردند واکسیناسیون به دلیل نبود واکسن متوقف شده است و کسانی که نوبت اول را زده‌اند نمی‌توانند نوبت دوم را دریافت کنند.

دکمه بازگشت به بالا