ایران

جبهه اصلاح‌طلبان به حمایت از همتی رأی نداد

با وجود حمایت مهدی کروبی از عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، جبهه اصلاحات بامداد دیروز پس از جلسه‌ای طولانی که با رای‌گیری اعضا همراه بود نتوانست بر سر حمایت از آقای همتی به اجماع برسد.

مجمع عمومی جبهه اصلاحات شامگاه دوشنبه در پی درخواست مهدی کروبی برای ورود اصلاح‌طلبان به صحنه انتخابات و حمایت از نامزدی با «مقبولیت بیشتر» برگزار شد.

بر اساس گزارش‌ها از ۴۶ عضو مجمع عمومی جبهه اصلاحات،۲۳ عضو به حمایت از عبدالناصر همتی رای دادند، حال آن که برای حمایت از او دوسوم آرا، یعنی ۳۱ رای لازم بود.

مهدی کروبی که بیش از ده سال است در حصر خانگی به‌سرمی‌برد در پیام خود با انتقاد از شورای نگهبان گفته است که «آنها در این صحنه‌آرایی به دنبال مشارکت حداقلی مردم در انتخابات هستند تا جشن نابودی جمهوریت را در ۲۹ خرداد برپا کنند».

صحبت‌های آقای کروبی درحالی بیان می شود که حتی اگر از نظارت استصوابی شورای نگهبان صرف نظر شود، باز  طبق اصل ۱۱۵ قانون اساسی حکومت ایران، زنان که نیمی از جامعه را تشکیل میدهند و همچنین سایر مذاهب و ادیان از نامزدی برای مقام ریاست جمهوری محروم شده اند.

جبهه اصلاحات پیش از این نیز اعلام کرده بود که در این دوره کاندیدایی نخواهد داشت و از این رو نتیجه رای‌گیری شامگاه دوشنبه تغییری در موضع آن ایجاد نکرد.

در روزهای اخیر میرحسین موسوی، رهبر جنبش سبز و از معترضان به نتایج انتخابات ۸۸ که او نیز همانند آقای کروبی، بیش از ده سال است، به دستور علی خامنه‌ای در حصر خانگی به‌سرمی‌برد با انتشار پیامی انتخابات این دوره را «تحقیرآمیز» خواند و اعلام کرد در کنار کسانی خواهد ایستاد که از این نوع انتخابات‌ مهندسی‌شده به جان آمده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا